Ford houdt vertrouwen in nieuwe Red Bull-motor: “Elke dag beter”

Ford houdt vertrouwen in nieuwe Red Bull-motor: “Elke dag beter”

In aanloop naar de grote reglementswijzigingen van 2026 timmeren Red Bull en Ford samen hard aan de weg om een competitieve krachtbron te ontwikkelen. Ondanks geruchten over vertraging of technische problemen, klinkt er een duidelijk geluid vanuit het kamp van de Amerikaanse autofabrikant: er is geen reden tot paniek. Volgens Mark Rushbrook, hoofd van Ford Performance Motorsports, verloopt het project volledig volgens plan.

Complexe motor, sterke samenwerking

Met het einde van de samenwerking tussen Red Bull en Honda in zicht, staat het team aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Onder de naam Red Bull Ford Powertrains wordt er gewerkt aan een volledig nieuwe motor die voldoet aan de F1-regels van 2026. Die regels schrijven voor dat het vermogen voor 50% moet komen uit een verbrandingsmotor en voor 50% uit elektrische energie. Een complexe opgave, erkent ook Rushbrook, maar hij benadrukt dat Ford een belangrijke rol speelt in het gehele ontwikkelproces.

“Onze initiële focus lag op de elektrische kant", legt hij uit, “maar inmiddels dragen we op veel bredere schaal bij. In onze fabriek worden dagelijks onderdelen gemaakt die direct naar het testcentrum in Milton Keynes gaan. Dit is voor ons een technisch avontuur van de bovenste plank.”

Uitdaging op topniveau

Ford heeft in het verleden in diverse raceklassen meegedraaid, maar de Formule 1 is een geheel andere orde. Met concurrenten als Mercedes en Ferrari, die jarenlange ervaring hebben, is het gat qua kennis groot. Daarom heeft Ford ervoor gekozen om naast eigen experts ook ervaren F1-personeel in te zetten. “We bouwen het team vanaf nul op, maar wel met mensen die weten hoe het spel gespeeld wordt,” aldus Rushbrook.

Hoewel de eerste interne doelen worden gehaald, wijst hij erop dat het echte werk nog moet beginnen: de duurzaamheidstests. “Je kunt nooit alles perfect doen in deze fase. Het draait om hoe je reageert op wat er misgaat. Tot nu toe leren we elke dag bij.”

Machtsverhoudingen nog onduidelijk

Ondanks de voortgang blijft het gissen hoe Ford zich daadwerkelijk verhoudt tot de gevestigde orde. “Zolang je niet op het circuit onder gelijke omstandigheden test, blijft het speculeren,” zegt Rushbrook. “Iedere fabrikant volgt zijn eigen pad. Of dat van ons uiteindelijk het juiste is, zal pas blijken zodra de lichten in 2026 op groen gaan.”

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk