Honda en Red Bull werken sinds 2019 samen met de Japanse autofabrikant als motorleverancier. Het was een succesvolle samenwerking, maar dit jaar is het laatste jaar van deze samenwerking en zullen ze afscheid van elkaar nemen.
Sayonara
Dit seizoen gaan Red Bull en Honda samen hun zevende en laatste seizoen tegemoet. Het zal het einde worden van een bijzonder succesvolle samenwerking. Na twee jaren warmdraaien, in 2019 en 2020, lukten ze het al snel om competitief te zijn. Voorheen had Red Bull vooral op vermogen een groot nadeel ten opzichte van de grootste concurrenten. Op circuits zoals Monaco waren ze de favoriet, maar daar zijn er maar weinige van op de kalender. Door de zwakke motor van Renault die ze daarvoor hadden, konden ze op veel andere circuits niet met Mercedes bijblijven.
Tegenover Motorsport.com vertelt Christian Horner over de samenwerking met Honda.
"Honda is een geweldige raceorganisatie. We hebben een prachtige samenwerking gehad sinds ze duidelijk bij McLaren weggingen en zich in 2019 bij ons aansloten. We hebben samen zes wereldkampioenschappen gewonnen en meer dan 60 races. Het is de meest succesvolle samenwerking van Honda in de F1."
"Ik denk dat hun passie en toewijding buitengewoon zijn geweest en natuurlijk is hun product erg sterk. Ze zullen die reis voortzetten met Aston. Ik ben er zeker van dat ze onder de nieuwe regelgeving competitieve motoren zullen blijven leveren.
"We zullen verdrietig zijn als we aan het einde van het jaar sayonara zeggen, maar we zullen met grote trots terugkijken op deze periode. En natuurlijk is het volgende hoofdstuk voor ons bijzonder spannend, aangezien we onze eigen krachtbron in eigen huis produceren in Milton Keynes, VK."
Als eerbetoon voor deze samenwerking zal Red Bull tijdens de Grand Prix van Japan met een speciale livery gaan rijden. Kunnen Red Bull en Honda ook het laatste jaar van hun samenwerking succesvol af laten lopen?
0 reacties