Het rommelt bij Red Bull Racing. Na jaren van dominantie lijkt het team nu serieuze tegenwind te krijgen van de concurrentie. De snelheid ontbreekt, de interne druk neemt toe en er hangt onzekerheid over de toekomst. In The Red Flags Podcast deelt verslaggever Jack Plooij nieuwe inzichten over de situatie binnen het team, waaronder een opvallende onthulling van topadviseur Helmut Marko.
Motorproblemen in de maak?
Plooij sprak recentelijk met Marko en kreeg daarbij een update over de ontwikkeling van de Red Bull Powertrain voor 2026. Wat hij hoorde, baarde hem zorgen. “De laatste informatie die ik van Helmut kreeg, is dat hun motoren momenteel vijf tot tien pk achterlopen op de concurrentie,” vertelde Plooij.
Of deze achterstand oprecht is, laat Plooij in het midden. “Misschien spelen ze verstoppertje, dat weet je bij Red Bull nooit. Maar als het klopt, dan lopen ze dus echt achter.” Hij wijst daarnaast op Aston Martin als een team dat zijn zaken wél op orde lijkt te hebben, mede door de samenwerking met Honda en de expertise van Adrian Newey.
Verstappen blijft kalm, ondanks alles
Ook Max Verstappen uitte eerder zijn onvrede over de gang van zaken binnen het team. Toch valt het Plooij op hoe anders Verstappen met de tegenslagen omgaat dan voorheen. “Twee, drie jaar geleden had hij waarschijnlijk met zijn vuist op tafel geslagen. Nu zie je een veel rustigere, volwassener Max.”
Volgens Plooij is Verstappen goed in het loslaten van dingen die buiten zijn macht liggen. “Hij weet wat hij wel en niet kan beïnvloeden. Zijn focus ligt nu ook deels op andere, belangrijkere dingen in zijn leven, zoals de aanstaande geboorte van zijn kind. Zelfs na een moeizaam weekend in Bahrein blijft hij opmerkelijk rustig en beheerst.”
De grote vraag is: wanneer komt de ommekeer? Plooij is daar realistisch over. “Voor nu zijn ze nog steeds de lul,” zegt hij. “De eerste echte updates worden pas in Italië verwacht. Tot die tijd moet Max gewoon alles geven, zoals hij altijd doet.”
0 reacties