Het Formule 1-seizoen zit erop en een periode van rust evenals bezinning is aangebroken. In de trant van het laatstgenoemde, concluderen wij het historische racejaar van Max Verstappen en Red Bull Racing met de eindrapporten en cijfers per Formule 1-team. Om te beginnen met Haas F1, de equipe die afgelopen seizoen als laatste afsloot in de constructeurs.
We trappen voor de verandering af met een disclaimer. Niet zozeer vanwege juridische kwesties, maar om duidelijk te maken dat zulke kritiek in perspectief geplaatst moet worden. De beste stuurlui… die doen geheid aan scorebord journalistiek.
Nee, wij weten ook niet hoe je succesvol een Formule 1-team aanstuurt, maar mogen ons oordeel vellen over de participanten. Het maakt ons alsnog niet per se gekwalificeerd om scheidsrechtertje te spelen.
Lang verhaal kort: de boodschapper is zelfbewust over dit gegeven. Schiet hem gerust dus lek als wat eruit rolt niet zint - liefst met onderbouwde argumenten dan wel.
Haas imponeert geenszins in 2023
Terug naar de orde van de dag, of beter gezegd: de tegenvaller van het jaar. Haas F1 heeft 2023 afgesloten als laatste in de constructeurs met een schamele twaalf punten.
Het team van eigenaar Gene Haas en teambaas Guenther Steiner, dat in 2023 aan de start verscheen met twee oudgedienden in de sport, Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen, begon aan het F1-seizoen op vergelijkbare wijze als in het verleden.
Met hoopvolle signalen… en potentie… maar dan? Opvolgen met een aaneenschakeling van tegenvallende weekenden, waarbij het F1-team de banden nog steeds onvoldoende aan de praat kreeg in de races.
Zo scoorde Haas maar liefst acht van de twaalf punten in de eerste vier races van het 2023-seizoen met als beste resultaat de zes punten bij de Australische F1 Grand Prix. So far so good, toch?
Maar wat daarna volgde, is weinig om over naar huis te schrijven: een puntje in Miami, drie punten bij de Oostenrijkse GP en tenslotte nog één punt op Marina Bay Street Circuit in Singapore. Tussen de tiende en laatste van de 22 Grands Prix-weekenden werd dus één punt gescoord…
Het bood directe concurrenten, zoals Williams en AlphaTauri, een uitgelezen kans om die vroege achterstand goed te maken. Wat ook lukte. Je kunt zo niet anders concluderen dan dat Haas F1 de slechtste transitie heeft gemaakt in het nieuwe ground-effect tijdperk van de koningsklasse.
Blijf bij je leest, tenzij je een echte clown bent...
Heeft Haas eigenlijk ooit een goede auto gemaakt, sinds dat het opzichtig afkijken van Ferrari uit den boze is? Voorlopig is het keiharde antwoord daarop een volmondige nee.
Als je intussen op het nieuws hoort dat CBS een fictieve comedyshow gaat maken over de markante teambaas Steiner… wablief? Zoals een citaat van een befaamde rapper ooit luidde: ‘Leef lang genoeg om jezelf in de slechterik zien te veranderen.’ In het geval van meneer Steiner kun je ‘slechterik’ gerust inruilen voor ‘clown’.
Zo nodig een populair figuur uithangen is één. Eerst maar eens zien hoeveel aan opbrengsten van de tv-serie ten goede zullen komen van de toekomstige raceresultaten. Want als het op prioriteiten aankomt, slaat Steiner nogal een modderfiguur. De enige reden dat Gene zoiets zou goedkeuren? Ongetwijfeld voor de publiciteit. Maar ben je dan als raceteam je doel niet voorbij, als je op zulke wijze overcompenseert voor het gebrek aan goede resultaten?
Eindrapport Haas F1 na 2023-seizoen: 4
Nee, als het aan ons ligt, is het hoogste tijd voor een frisse wind aan het roer bij het Amerikaanse F1-team. Het werkte niet met rookies door hun gebrek aan ervaring, toch? Wellicht zit het probleem dan echt elders...
Niets anders dan een dikke onvoldoende is op zijn plaats en de hoofdverantwoordelijke blijft wat ons betreft de teambaas. Ronduit generend.
0 reacties