Red Bull Racing-teambaas Christian Horner stelt alvast gerust dat het tweede team, naar verluidt vanaf 2024 Racing Bulls genaamd, niet een soortgelijk pad zal bewandelen als de ‘Pink Mercedes’, waarmee Racing Point (tegenwoordig Aston Martin) mee op de proppen kwam in 2020.
Een terugkomend thema in Formule 1: beter goed gejat, dan slecht gedaan. Het idee leefde weer op met de komst van Haas F1 in 2016. Het project, geleid door Guenther Steiner en gefinancierd door Gene Haas, zag kansen om de ontwikkelingskosten drastisch te verminderen als nieuwkomer door opzichtig inspiratie te halen uit een Ferrari-bolide van een seizoen daarvoor.
Haas bleef, ondanks klachten van concurrenten, buitenschot bij de FIA - dat noodgedwongen in de afgelopen seizoenen explicieter in de reglementen afbakende welke vormen van kopiëren niet zijn toegestaan.
Tussen inspiratie en schaamteloos kopiëren in
Wat mag wel en niet? Dat is nogal een grijs gebied… of beter gezegd: een politiek domein. In een notendop wordt het onderscheid zo gemaakt: terwijl F1-teams vrijer zijn in het kopiëren, dan wel overnemen van onderdelen die onder de bodywork zitten, wat in principe eigenlijk al gebeurt, zodra je spreekt van de fabrieksteam- en klantenteam-relatie, denk aan het afnemen van de motor; versnellingsbak; achterwielophanging, is het overnemen van gehele aerodynamische ontwerpen uit den boze.
Iets dat min of meer toch wel gebeurt, maar geleidelijk en in meerdere iteraties - met als recent voorbeeld het imiteren van de Red Bull side-pods door concurrenten, zoals Ferrari, Aston Martin en Mercedes.
Het is niets nieuws in de Formule 1, overigens: iemand komt met iets zo buitensporigs op de proppen dat gigantisch (prestatie of financieel) voordeel biedt, waarna rivalen massaal protesten indienen bij de FIA en in gelijk gesteld worden.
Racing Point, dat in 2020 met de Roze Mercedes voor opschudding zorgde op de paddock, werd in dat jaar wel gestraft. Het opmerkelijke? Ondanks de boete van 400.000 euro en het moeten inleveren van 15 punten in het constructeurskampioenschap mocht Racing Point de van Mercedes afgekeken brake-ducts blijven gebruiken.
Horner stelt gerust: Racing Bull-bolide géén kopie RB19
Christian Horner meldt dat het wel meevalt met de inspiratie die AlphaTauri zal lenen van de RB19 in 2024: "We zijn nog ver verwijderd van een Roze Mercedes. Er zijn een aantal overdraagbare onderdelen die duidelijk vermeld staan in de reglementen die je mag leveren en dat is wat ze krijgen."
"Als je naar de auto kijkt, zijn er fundamentele verschillen tussen die auto en een Red Bull Racing-auto. Er zijn ook andere auto's op de grid die qua concept veel dichter bij elkaar staan dan een AlphaTauri. Je hoeft alleen maar naar een Aston Martin of zelfs een McLaren te kijken. Als je naar de achterwielophanging van een McLaren kijkt, komt die qua concept heel dicht in de buurt van die van ons."
Volgens de teambaas van Red Bull komt het uiteindelijk aan op de synergie en de uitvoering: "Het ligt aan de kwaliteit van de mensen in het team. Natuurlijk zijn er bepaalde onderdelen die we kunnen leveren, zoals het geval is bij Mercedes en Ferrari die de huidige Grand Prix-teams voorzien van versnellingsbakken, ophanging en simulatie-instrumenten en windtunnel. En dat is een identieke relatie tussen de bedrijven."
"Natuurlijk is het vervolgens aan hen hoe ze die tools gebruiken. Je kunt zien dat McLaren die tools in bepaalde opzichten beter heeft gebruikt dan hun leverancier in de helft van het jaar. Het is echt aan hen hoe ze gebruik maken van wat ze binnen de reglementen is toegestaan", aldus Horner.
0 reacties