Red Bull Racing CTO en topontwerper Adrian Newey komt met een beeldende metafoor om de situatie van zijn F1-team dit seizoen te beschrijven. Het ziet er aan de oppervlakte allemaal namelijk feilloos uit, maar daar komt op de achtergrond vooralsnog een hoop gekraak en gepiep bij.
Newey: 'het ziet er allemaal heel gaaf uit, maar...'
Wat Newey zegt: Red Bull laat het gemakkelijk lijken, zo ongenaakbaar oogt het team naar buiten toe. In de praktijk is het verre van die perfectie, zegt de geoefende ingenieur van het team van Max Verstappen.
Constant op die limiet begeven - van kunnen én materieel - is namelijk keihard zwoegen. De hoeveelheid problemen bij Red Bull is relatief klein en onder controle weliswaar. Echter betekent het niet dat het werk er opeens opzit voor 2023.
Het is evengoed de vraag in hoeverre de beperkingen op gebied van CFD- en windtunneluren zullen doortellen in de ontwikkelingssprint richting het einde van dit seizoen.
De duivel zit in de details zogezegd met de beperktere middelen voorhand.
"Het is de oude eend die verwoed peddelt", vertelde Newey in de podcast van het team - "het ziet er misschien glad uit aan de bovenkant, maar het is niet zo glad aan de onderkant."
"We hadden wat zorgen over de betrouwbaarheid na de test in Bahrein, dus je maakt je altijd zorgen over dingen. Betrouwbaarheid, maar ook prestaties. In Melbourne hadden we moeite om de banden aan te zetten, vooral op vrijdag. We zijn er een beetje bovenop gekomen tijdens de kwalificatie, maar het was zeker geen gemakkelijke rit."
Max Verstappen zelf is optimistisch dat zijn team kan blijven controleren vanaf de kop. De Nederlandse F1-coureur is dusdanig overtuigd van de kracht van de RB19.
0 reacties