Adrian Newey vreest voor een "motorenformule" in 2026: "De kans bestaat dat één fabrikant domineert"

Adrian Newey vreest voor een "motorenformule" in 2026: "De kans bestaat dat één fabrikant domineert"

door Rik Blokland

In maart mag Adrian Newey eindelijk aan de slag bij Aston Martin, na zijn veelbesproken vertrek bij Red Bull. Hier gaat hij zich vooral focussen op de auto van 2026, maar hij vreest dat hij, met zijn kennis van aerodynamica, minder invloed heeft op de prestatie van de auto dan in voorgaande jaren.

Motorenformule 

In 2026 is er een grote reglementswijziging in de Formule 1. Niet alleen het chassis, maar ook de regels van de krachtbron worden volledig overhoop gegooid en het zal dus een frisse start worden voor de teams. Het is dé kans voor teams om een voorsprong te pakken op hun concurrentie als zij het nieuwe tijdperk met de goede interpretaties in gaan. Aan de andere kant, kan het ook zomaar gebeuren dat je als team de verkeerde keuzes maakt en zo een gigantische inhaalslag moet gaan slaan.

In 2014 was de vorige grote reglementswijziging met betrekking tot de motoren. Toen werd er overgestapt naar een hybride motor en was het Mercedes dat een slag sloeg. Zij hadden met afstand de beste motor en hadden daar tot en met 2021 profijt van. Het leverde ze uiteindelijk 8 constructeurstitels achter elkaar op en 7 titels bij de coureurs. Alleen Max Verstappen kon deze in 2021 van Hamilton afhouden.

In gesprek met Auto Motor und Sport ziet Adrian Newey vergelijkingen met de aankomende wijzigingen in de reglementen en die van 2026, maar de aankomende veranderingen zijn nog extremer volgens Newey.

“Ik denk dat de mogelijkheid groot is dat er in het begin een motorenformule zal zijn. De realiteit is dat ik me geen andere keer in de F1 kan herinneren waar zowel de chassis- als de motorregels tegelijkertijd veranderden en waar, in dit geval, de chassisregels werden geschreven om te proberen de aandrijflijnregels te compenseren. Het is dus een extra dimensie.”

In 2014 had hij het met Red Bull meegemaakt dat hun chassis sterk was, maar ze niet op konden boxen tegen Mercedes dankzij de sterke motor die zij achterin hadden. Hij hoopt dat de teams hiervan geleerd hebben.

“Ik denk dat de motorfabrikanten tot op zekere hoogte zullen hebben geleerd van het gebrek aan voorbereiding dat de rivalen van Mercedes hadden vóór die verandering. Maar ik denk dat de kans bestaat dat één fabrikant als winnaar uit de bus komt en dat het een reglement wordt dat gedomineerd wordt door de motor, tenminste in het begin."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk