Alarmbellen gaan af bij Horner: ‘We zitten op de limiet inmiddels’

Alarmbellen gaan af bij Horner: ‘We zitten op de limiet inmiddels’

door Michael Janiec

Red Bull Racing-teambaas blijft erbij dat de alsmaar drukkere Formule 1-kalender een behoorlijke aanslag is op het welzijn en de gezondheid van het rondreizende circus. Volgens de Brit moet je daarbij een duidelijke grens trekken.

De Formule 1 is van plan om in 2024 maar liefst 24 Grands Prix te organiseren. Geweldig nieuws voor de fans, die zo vaker van entertainment worden voorzien (bijna de helft van de weekenden in een jaar).

Waarom Liberty Media zo gehaaid is om uit te breiden

Maar als je de zomerstop en de winterstop daarbij wegneemt, dan neemt de drukte voor iedereen die werkzaam is in de F1 verder toe. Met als resultaat dat wij in 2024 wel drie triple-headers en vier double-headers voorgeschoteld krijgen.

Geen verrassing; het gaat daarbij vooral om geld. Ieder Formule 1-weekend extra biedt de kans om nieuw publiek (neem Verenigde Staten als voorbeeld) te bereiken.

Het gaat overigens niet enkel om de inkomsten per extra raceweekend, maar de algehele exposure van het Formule 1-merk in markten waar er potentie (lees: geld) zit.

Je moet daarbij ook niet vergeten dat deze cashcow van Liberty Media, bijvoorbeeld door het verkopen van merkrechten, zoals aan Formule 1-games, ook de kas spekt en daarmee gebaat is bij een nog groter publiek.

Maar de kritiek zwelt aan na een knotsgekke afsluiter van het 2023-seizoen. Met name sinds het Grand Prix-weekend in Las Vegas, waarbij de coureurs pas om 3 uur in de nacht hun vrije training afwerkten… De omstandigheden waren uitzonderlijk weliswaar (putdeksel-uitstel), en toch moest de hele club een week later al klaarstaan in Abu Dhabi voor de laatste Grand Prix.

Een tijdsverschil van twaalf uur. Daarmee een behoorlijke aanslag op het slaapritme en ook de gezondheid. Zo waren vele mensen er ziek door geworden.

Nu hebben F1-coureurs weinig te klagen met de eigen privéjets en alle middelen die ze wensen om dat comfortabeler te maken. De monteurs en de rest van het afreisde personeel heeft daarentegen niet dezelfde luxe. Bovenop de lange dagen (en nachten) komt dus de stress van reguliere economy class-vluchten en onregelmatigere reistijden.

Christian Horner wil gesprek met F1 en FIA aan blijven gaan

"Het is een loodzwaar jaar en ik denk dat het iets is dat zeker op de agenda zal staan van de Formule 1 en de FIA om te praten over hoe we het leven draaglijker kunnen maken voor iedereen die erbij betrokken is. Want het is een rondreizend circus, maar het is een wereldwijd circus en we moeten ervoor zorgen dat we dat en de mensen erin beschermen."

Christian Horner in gesprek met RaceFans

Volgens de Britse teambaas moet het dan ook niet veel drukker worden: "Geld is een grote drijfveer in elke commerciële sport. Maar het mag niet ten koste gaan van de gezondheid en het welzijn van de mens. Ik denk dat we precies op de grens zitten", aldus Horner.

Poll

Zijn jullie het ermee eens dat Liberty Media hierin is doorgeschoten?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk