Van roze Mercedes naar de limited edition ‘groene Red Bull’ - het F1-team dat in het verleden bekendstond als Force India en Racing Point ontkomt wederom niet aan insinuaties rondom opvallende overeenkomsten. Toch denkt Aston Martin-coureur dat zijn team met het ontwerp van de AMR23 bovenal de eigen ontwerpfilosofie naleeft. Alonso, die op P3 finishte in Bahrein met de AMR23, zegt dat de auto ‘heel anders’ is dan het Red Bull-ontwerp.
Alonso noemt AMR23 'heel anders' dan RBR-ontwerp
Seizoen twee van de nieuwe technische reglementen die de werking van downforce (vrij letterlijk) op zijn kop zette met de herintroductie van het ground force-effect.
Nu het steeds duidelijker wordt na het eerste jaar waar er tijd te winnen valt binnen de richtlijnen van deze reglementen, begrijpt iedereen méér wat je vooral wel en niet moet doen met je auto-ontwerp.
Alle ogen zijn gericht op de teams die in dit nieuwe tijdperk de grootste vooruitgang boekten. In bijzonder: Red Bull Racing, dat met de RB18 15 van de 22 races won in 2022.
Maar zien wat het leidende team naar het circuit meebrengt is één, begrijpen wáárom het team daardoor zo snel is - dat blijkt toch ingewikkelder.
Met Dan Fallows aan het roer lijkt Aston Martin daar juist het voordeel te hebben. De overgelopen ontwerper keek jarenlang mee over de schouder van Adrian Newey bij Red Bull en kan onderhand ongetwijfeld beter de gedachtewijzen van de geroemde topontwerper emuleren.
Imitatie, de hoogste vorm van vleierij? Als tweevoudig wereldkampioen Alonso gevraagd wordt wat hij van de gelijkenissen tussen de AMR23 en de RB18/19 vindt, dan schiet hij in de verdediging: "Uiteraard zijn we op onszelf gericht, en zoals je al zei, zijn er heel duidelijke dingen aan de auto die heel anders zijn", verklaarde hij aan de media.
"Ik denk dat het een enorme inspanning is geweest van iedereen in het team om deze auto te bouwen, zeer unieke ideeën op de auto dus ik besteed niet veel aandacht (aan de beweringen)", luidde het antwoord van Nando.
"Zoals je zei, ze waren niet eens waar, want de auto is heel anders."
Alonso: 'grootste sprong zonder grote reglementaire veranderingen'
Red Bull Racing weet wat werkt en Aston Martin beschikt over de kennis om dat ook in de praktijk te brengen. Want wat vooral opvalt: het F1-team van Lawrence Stroll maakte een dramatische sprong van ploeteren in het middenveld in 2022 naar Ferrari en Mercedes uitdagen - mogelijk het gehele seizoen. Die link naar Red Bull wordt dan des te eerder gelegd bij zulk spierballenvertoon.
Toch vindt Alonso die schommelingen in prestaties niet zo zeldzaam, al is de manier waarop Aston Martin zich in 2022 naar voren katapulteerde inderdaad erg zeldzaam: "Ik bedoel dat Ferrari in 2020 en 2021 erg slecht was en het jaar daarop - vorig jaar - streden ze voor het kampioenschap en wonnen ze twee van de eerste drie Grands Prix van het jaar. Dus Ferrari maakte een enorme stap, er was natuurlijk Brawn GP [in 2009]. Met een niet-reglementaire verandering is dit waarschijnlijk de grootste, want alle andere waren met een reglementaire verandering."
De Spanjaard prijst vooral de inspanningen van het team die deze vorm mogelijk maken: "Maar deze is met hetzelfde reglement, plus het kostenplafond, dus het is heel moeilijk om zoiets te doen, maar we hebben zeer getalenteerde mensen in het team. Tot nu toe is het een goede start geweest en hopelijk slechts het begin", aldus Alonso.
0 reacties