De Formule 1-aspiraties van Andretti Autosport hebben een flinke tegenslag opgelopen. Het Amerikaanse team krijg niet de toestemming om in 2025 of 2026 al deel te nemen aan het F1-wereldkampioenschap. De deur blijft echter op een kier staan voor Andretti om in 2028 alsnog toe te treden.
Het FOM (Formula One Management), de houder van de commerciële rechten van de Formule 1, noemde verschillende bezwaren tegen het oorspronkelijke voorstel.
De aanvraag van Andretti, gesteund door het merk Cadillac van General Motors, stuitte op weerstand van bestaande F1-teams, die zich zorgen maakten over de mogelijke verwatering van het concurrentievermogen van de sport en de verdeling van het prijzengeld.
FOM sloot zich in zijn beoordeling aan bij deze zorgen en stelde dat een elfde team ‘op zichzelf geen waarde zou toevoegen’ aan het kampioenschap.
Waarom Andretti Autosport nog niet welkom is als elfde F1-team
Specifiek noemde FOM de volgende redenen voor hun beslissing om Andretti nog niet toe te laten als F1-team:
Beperkte concurrentiekracht: Het gebrek aan een competitieve motor zou Andretti's vermogen om mee te dingen naar podiumplaatsen of overwinningen belemmeren, waardoor het algemene spektakel van de races mogelijk zou afnemen.
Prestige en status: Het FOM toonde zich bezorgd dat een verplichte levering van een motor het prestige en de status van het kampioenschap zou kunnen schaden, omdat het een gebrek aan keuze voor nieuwe deelnemers zou betekenen.
Merkwaarde: Hoewel Andretti erkenning geniet onder motorsportliefhebbers, suggereerde het onderzoek van FOM dat de sport meer waarde zou toevoegen aan het merk Andretti dan andersom.
Operationele last: De toevoeging van een elfde team zou een operationele last leggen op racepromotors, wat mogelijk zou leiden tot hogere kosten voor sommigen. Bovendien zou de komst de technische, operationele en commerciële ruimte voor bestaande teams verkleinen.
Financiële gevolgen: Het FOM vond geen significant verwacht positief effect op hun financiële resultaten, wat aangeeft dat de toevoeging van een elfde team de commerciële waarde van het kampioenschap niet significant zou verhogen.
Ondanks de afwijzing zinspeelde FOM op een mogelijke heroverweging voor Andretti's deelname in 2028, onder bepaalde voorwaarden. Indien Andretti een concurrerende motor kan leveren als fabrieksteam, of als klantenteam dat zelf onderdelen ontwerpt, en als ze een prestigieuze nieuwe OEM (Original Equipment Manufacturer) naar de sport kunnen halen als leverancier van power units, dan zou FOM hun aanvraag opnieuw beoordelen.
0 reacties