Het laatste woord is nog niet gezegd over de ambitie van de Andretti-familie om F1 te halen. De eerdere berichten, dat de F1-teams niet zitten te wachten op een uitbreiding, vallen verkeerd bij Michael Andretti. De zoon van Mario Andretti veroordeelt de houding publiekelijk en trekt daarbij de gierput open.
Andretti haalt hard uit naar 'hebzuchtige' F1-teams
Zo zou het niet meer gaan om een de anti-verwateringsclausule van 200 miljoen dollar, maar 600 miljoen.
Andretti vertelt aan Reuters: “Het draait allemaal om geld. Ten eerste denken ze dat ze een tiende van hun prijzengeld krijgen”, verwijzend naar de bovengenoemde, hogere kosten voor deelname.
“Maar ze worden ook erg hebzuchtig door te denken dat we ook alle Amerikaanse sponsors zullen pakken. Het draait allemaal om hebzucht en naar zichzelf kijken en niet naar wat het beste is voor de algehele groei van de serie."
Die stugge houding is niets nieuws. Andretti weet dat. Maar toch - dat FIA-president Mohammed ben Sulayem lijnrecht tegenover die houding staat - het mag niet ten koste gaan van een betere toekomst voor F1: "Ik ben niet verbaasd. In de Formule 1 kijken de eigenaren naar zichzelf; niet naar wat het beste is voor de serie. Dat is het verschil tussen de positie van president Mohammed en die van de teameigenaren. President Mohammed kijkt naar de toekomst van de sport. Het is een FIA-kampioenschap, en hij heeft de meeste kaarten in handen om de interesse te wekken."
Cadillac als titelsponsor
De Andretti-familie blijft stappen zetten om de F1-grid te bereiken. Zo is pas de samenwerking met Cadillac, onderdeel van General Motors, bekendgemaakt. Cadillac, volgens Andretti ‘een van de grootste fabrikanten ter wereld’, is bereid om als partner in het project te stappen en titelsponsor te worden.
Andretti wil idealiter in 2025 beginnen in F1. Opvallend: de motor komt niet van Cadillac. In dat geval samenwerken met bestaande motorleverancier, en in 2026 met mogelijk een andere leverancier van de vernieuwde motor.
Niet iedereen is tegen de komst van Andretti. Alpine en McLaren zijn voor, onderstreept Andretti. Logischerwijs zou Alpine gebaat zijn bij een tweede afnemer van de motor, die nu dus ontbreekt.
De link met McLaren, dat tegenwoordig actief is als team in IndyCar, is met Amerikaan Zak Brown niet ver weg.
Niet iedereen tegen komst Andretti
"Zak is een geweldige vriend en bondgenoot. Hij geeft me advies en is er om te helpen. We helpen elkaar. Ik heb hem veel geholpen sinds hij naar IndyCar racing kwam. Het is een vriendschap die beide kanten op werkt."
De motivatie is hoog, wat succesdoelen betreft: "Ons einddoel is om vijf of zes jaar later mee te doen om het wereldkampioenschap. We willen meedoen en racen tegen de besten ter wereld."
"We onderschatten niet dat het een lang, opbouwend proces wordt. Maar we hebben een goed plan om ons daar uiteindelijk te brengen. Je moet je blijven concentreren op je werk en niet luisteren naar de neezeggers. Ik gebruik de neezeggers als motivatie. Het is altijd leuk om ze de mond te snoeren", aldus Michael Andretti.
0 reacties