Aston Martin ‘zo spoedig mogelijk’ met ontwikkeling 2024 starten

Aston Martin ‘zo spoedig mogelijk’ met ontwikkeling 2024 starten

door Michael Janiec

Het F1-team van Aston Martin zegt te willen kapitaliseren op het momentum waarmee het huidige seizoen afgetrapt is. Anders gezegd: de ontwikkeling van de opvolger van de verrassend snelle AMR-23 zal zo snel mogelijk de prioriteit krijgen.

Aston Martin: vroeg focus verleggen naar 2024

Niet de grootste verrassing: Mercedes en Ferrari faalden in gat naar Red Bull dichten in jaar twee van de nieuwe aerodynamische reglementen. Maar terwijl de twee topteams niet de relatieve stap vooruit bewerkstelligden, deed Aston Martin dat wel. En het team ontpopt zich daarmee tot dé verrassing van 2023 en een doorn in het oog van de Red Bull-concurrenten.

Aston Martin staat momenteel tweede in het kampioenschap met 106 punten. De aansluiting op Red Bull is nog weliswaar ver te zoeken (-122 punten), maar het F1-team van Lawrence Stroll wurmt zich intussen eigenhandig tussen de achtervolgers.

Mercedes scoorde 102 punten en Ferrari 96 punten. Vrij letterlijk scoort Aston Martin momenteel de punten die Mercedes en Ferrari laten liggen, omdat ze het fundamenteel afleggen. Niets meer, niets minder.

En ja, Red Bull mag eigenlijk ook niet klagen ondanks het zogenaamde kopieergedrag van Aston Martin. De groene panters (?) snoepen structureel punten af van de competitie die niet thuisgeeft, normaliter zou het leeuwendeel daarvan dus naar Ferrari of Mercedes gaan.

Echter is het verslaan van Mercedes of Ferrari niet het doel voorhand voor het team dat eigen verwachtingen overtreft. De opvallend sterke seizoensbegin biedt evengoed de kans om de middelen van dit jaar, achteraf onnodiger dan gedacht, in te zetten voor 2024.

F1-teams zijn in staat om aan de huidige auto en de auto van volgend jaar tegelijkertijd te werken. Maar als je het doorrekent in de hoeveelheid beschikbare manuren, dan kom je eerder of later bij het punt dat je de aandacht volledig verlegt naar volgend seizoen.

Momentum vasthouden of achter feiten aan

Het mes snijdt aan twee kanten op langere termijn met het budgetplafond in werking: wie er niet met een deugdelijke auto staat, geraakt op een achterstand, omdat die gebreken rechttrekken binnen datzelfde seizoen zoveel zwaarder straft.

"We willen zeker zo vroeg mogelijk beginnen met de auto van volgend jaar. Het spel is voor ons echt om ervoor te zorgen dat we de auto van dit jaar niet opofferen," zei Dan Fallow, technisch directeur bij het team.

De auto van dit jaar biedt voldoende basis voor het nieuwe ontwerp voor 2024: "Het zal onvermijdelijk een soort evolutie zijn van de auto van dit jaar. Dus alles wat we kunnen doen om gegevens en updates over de auto van dit jaar te krijgen, zal er zeker toe bijdragen. Maar ja, we willen zo vroeg mogelijk beginnen", aldus Fallows.

De voormalige techneut van Red Bull Racing sluit af door te zeggen dat een agressieve doorontwikkeling ook in 2024 nog steeds het doel blijft.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk