Vorige week kreeg de Grand Prix van Oostenrijk een onverwachte wending, na de strijd tussen Max Verstappen en Lando Norris. De botsing tussen de twee coureurs leverden veel schade op en Norris moest zichzelf terugtrekken uit de race. Dat Verstappen de GP uit kon rijden, blijkt pure geluk te zijn.
Met de Brit die uitviel en Verstappen die enkele plaatsen moest inleveren, stond er een verrassend drietal op het podium. Dit was balen voor de twee coureurs die streden om de eerste plek, maar voor Norris was het toch echt einde oefening na de botsing met de Nederlander.
De 24-jarige liep de meeste schade op aan de band en de vloer van zijn auto. Hij hoopte dit op te lossen met een pitstop, maar het Formule 1-team van McLaren besloot de coureur uit de race te halen. Simone Berra, hoofdingenieur van bandenfabrikant Pirelli, vermoed dat de band van Norris niet meer te redden viel door de manier waarop deze was gescheurd.
Verstappen daarentegen kon wel zijn band vervangen en het lukte hem als vijfde te eindigen voor teamgenoot Sergio Pérez. De McLaren-coureur denkt dat hij hetzelfde had kunnen doen als hij voorzichter naar de pits was gereden, maar Berra reageert hierop met het volgende:
“Ik denk niet dat de snelheid het gedrag van de band in dat geval echt heeft beïnvloed. Dus eigenlijk had Max gewoon geluk en dat is het. Volgens mij was het gewoon een kwestie van het punt waarop de band beschadigd raakte. Ik denk dat Max meer geluk had.”
McLaren krap bij kas voor de rest van het seizoen
Hoewel de renstal uit Woking de wagen volledig heeft kunnen repareren, brengt het incident van vorige week risico’s met zich mee. Met drie raceweekenden achter elkaar is het niet gek dat het mis kan gaan, maar deze schade kost niet niks. Norris geeft aan dat alles op orde is met zijn bolide, maar het geld dat is gestoken in de reparatie kan ten koste gaan van wat ze kunnen uitgeven onder het budgetplafond.
De botsing met Verstappen heeft voornamelijk de vloer beschadigd. Het voordeel is dat het team genoeg reserveonderdelen heeft, maar zulke dingen tellen allemaal op volgens de Brit. Alles bij elkaar opgeteld, komt uit op een flink bedrag.
“Als je in een spannende strijd zit voor een kampioenschap en je bent hard aan het pushen dan probeer je altijd de grenzen van alles te verleggen, net zoals het racen is. Met het budgetplafond en upgrades en CFD, al dat soort dingen, wil je gewoon elk mogelijk beetje geld.”
0 reacties