Voormalig Formule 1-coureur David Coulthard heeft onlangs uitgelegd waarom het volgens hem een goed idee is om een tweede bandenleverancier te hebben in de Formule 1. De Schot duidt op het feit dat er in dat geval voor elk circuit een optimale band zou zijn.
In de huidige wereld van de Formule 1 is Pirelli de enige bandenleverancier. Dat was echter in het verleden anders. In bijvoorbeeld de 00 's waren er altijd twee bandenleveranciers tegelijkertijd aanwezig in de koningsklasse van de autosport. Dit waren Michelin en Bridgestone. Het leverde toen de tijd interessante gevechten op de baan op, aangezien niet alle teams met dezelfde soort banden reden. Het was een strategische keuze die de F1-teams toen de tijd moesten overwegen.
Lees ook
Jan Lammers over dominantie Verstappen: 'Dat doet hij als niemand anders'
Nieuwe teambaas van Haas kondigt aan: 'Zo gaan we het anders aanpakken'
David Coulthard over potentiële concurrent Pirelli: 'Dat zou goed zijn voor de sport'
Coulthard is er een voorstander van als er opnieuw een tweede bandenleverancier in de Formule 1 komt, een partij die zal gaan concurreren met Pirelli. De Schot, die zelf Formule 1-coureur was toen er twee verschillende bandenleveranciers actief waren in de Formule 1, schoof onlangs aan bij de Formula for Success-podcast. De 52-jarige verklaarde daar zijn visie op een potentiële bandenstrijd.
“Ik denk niet dat er momenteel in de Formule 1 behoefte is aan een strijd tussen twee bandenleveranciers, maar ik denk wel dat het beter zou zijn voor de sport. Hierbij zou dan Pirelli soms de goede band hebben voor een bepaald circuit en soms, laten we zeggen, zou Bridgestone dat hebben. Je zou dan per circuit met andere banden racen. Dat levert interessante keuzes op."
Eddie Jordan oneens met Coulthard: 'Financieel niet mogelijk'
Eddie Jordan, die samen met Coulthard bij dezelfde podcast aanwezig was, gaf meteen een tegenargument als het gaat om een tweede bandenleverancier. Jordan was zelf teameigenaar toen er met twee bandensoorten werd gereden. De Ier is bang dat bepaalde bandenleveranciers alleen met teams willen samenwerken die kans maken op de titel. Het gevolg is dat er enorme bedragen worden uitgegeven.
“Ik weet niet hoe je meer competitie krijgt, zonder dat er oneindig geld wordt uitgegeven"
0 reacties