In de volgende reeks van eindrapporten, kijken wij naar de onderlinge verhoudingen tussen de coureurs per team in het F1-seizoen van 2023. Uitgaand van de best mogelijke vergelijking - de meting in dezelfde auto - kunnen wij een afgewogen eindrapportcijfer toekennen per deelnemer. We trappen de reeks af met hekkensluiter Haas F1 en het teamduel tussen Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen.
Eindrapport F1-teamduels 2023: K-Mag delft onderspit tegen Hulkenberg
Het eindoordeel over het nogal teleurstellende F1-seizoen van Haas - deze eindrapporten voor de coureurs kunnen er los van gezien worden dus.
Maar wat wel nog vermeld moet worden is de kansarme situatie bij Haas. Het Haas-duo kreeg weinig cadeau in 2023 en het ditmaal op de coureurs steken is nogal kort door de bocht…
Des te meer als je de berg aan ervaring van beide coureurs afweegt, tegenover het gebrek aan echte snelheid gedurende het hele seizoen… Waar zit het probleem dan echt?
Hoe dan ook: de achterstand op vlak van doorontwikkelingen loopt in een alarmerend tempo op. Als de Haas-bolide van 2024 wederom de aerodynamica van een baksteen heeft, dan is het nog maar de vraag of Gene Haas (voor de zoveelste keer) nog de geldkraan wil opendraaien…
Voorlopig is Williams, tegenwoordig in handen van de Amerikaanse investeringsfirma Dorilton Capital, het ‘Amerikaanse kindje’ van de Formule 1 dat de spotlights vooral om de juiste redenen pakt. Pijnlijk.
Eindrapport Kevin Magnussen: 5
Met een P6 als beste startpositie (GP van Singapore) en driemaal een tiende plek (Arabische GP, Miami GP en Singapore GP) is een negentiende plek in de eindstand het hoogst haalbare voor Kevin Magnussen in 2023.
De drie verzamelde punten - tegenover de negen van Nico Hulkenberg - markeren echter niet het allerslechtste seizoen van de Haas-coureur. In 2020 kwam de Deense K-Mag niet verder dan één punt. En dat Haas wederom afgegleden is na 2022 (37 punten in dat seizoen), zegt meer over de auto dan de coureurs evengoed.
Een bepaald comfort ontbrak in de Haas 2023-bolide bij de F1-coureur die in 2022 nog schokkeerde met een pole position voor de Braziliaanse GP.
Maar toch. In de vergelijking met zijn teamgenoot Hulkenberg siert deze statistiek allesbehalve.
Het vermogen om met rijtechniek gebreken aan de auto te compenseren - op dat vlak moet Magnussen toch zijn meerdere erkennen in de teruggekeerde Duitser. Een magere vijf, rekening houdende met de omstandigheden, is dan ook wel op zijn plaats. Kevin heeft naar onze mening namelijk echt wel meer in zijn mars, ondanks de wrange omstandigheden.
Eindrapport Nico Hulkenberg: 8
Hoewel de verschillen tussen beide, met de beperkte kansen voorhand, nog steeds marginaal waren in het afgelopen seizoen - zo wist Nico Hulkenberg in maar twee races in de punten te geraken - waren het uitgerekend twee resultaten die dubbel en dwars doortelden.
Hulkenberg extraheerde beduidend meer performance uit de Haas: een P7 bij de Australische GP en een P6 bij de Sprint van de Grote Prijs van Oostenrijk. Samen goed voor negen punten, pakweg 75 procent van de buit voor Haas.
Anders gezegd: de Hulk kapitaliseerde beter op de enkele kansen, sloeg effectiever toe op de momenten dat het echt telde. Wetende dat de Duitser in 2022 nog op de reservebank zat én beduidend minder ervaring kon opdoen met de ground-effect earo - dit gegeven maakt die enkele uitschieters des te imposanter. Hulkenberg sluit in onze ogen het jaar dan ook af met een acht.
0 reacties