De wens van Liberty Media om de Amerikaanse markt met F1 te veroveren, krijgt met elke succesvolle mijlpaal meer gedaante. Maar wat die ambities nog meer kracht bij zou zetten? Red Bull Racing-teambaas Christian Horner legt uit wat daar voor nodig is en durft zelfs te dromen van een ‘Amerikaanse Max Verstappen’.
Amerikaanse markt heeft een eigen Max Verstappen nodig
Het beste ijkpunt voor marketing blijkt immers een vaderlands F1-coureur. Echter, dan moet diegene zich ook weten te meten met de beste(n) van de sport, inclu de bijhorende rappe bolide.
De Amerikanen zijn inmiddels goed op weg als het om F1 omarmen gaat, weet ook Horner. Maar in hoeverre de komst van Logan Sargeant een impact heeft, daar is de teambaas niet zo zeker van: "Het is geweldig om hem daar te hebben en hij is een getalenteerde jonge kerel (en) hij zal beperkt zijn in wat hij kan doen", vertelde de RBR-teambaas aan de New York Post.
Velen van jullie herinneren nog het geklaag van Carlos Sainz die zich zelden in de kijkers wist te rijden met een weinigzeggende, maar toch zeer imposante derde of vierde plek. Als je daar ver vanachter rijdt, dan is die aandacht nog magerder, denkt Horner: “Het probleem is dat als je als veertiende of vijftiende eindigt, het de mensen niet echt aantrekt”, klinkt het.
'Een coureur die achteraan rijdt, breekt geen potten'
De impact van vooraan rijden - Horner stelt dat het een ware katalysator zou blijken voor de Amerikaanse markt. Een markt die zogezegd nog in de kinderschoenen staat. F1 is populair, maar valt in het niet bij kijkcijfer trekpleisters als NASCAR en Indycar.
"Ik denk dat als hij vooraan vocht in een competitieve auto, dan zou je zoiets zien als wat er gebeurde met Fernando in Spanje, of Checo en de reactie in Mexico."
"Stel je voor dat er een Amerikaanse Max Verstappen kwam… Wat we nodig hebben is een jonge, getalenteerde, competitieve Amerikaanse coureur”, zinspeelt Horner tenslotte.
Het valt te bezien - hoeveel zendtijd Liberty Media investeert in de nieuwe oogappel van Williams Racing. Logan Sargeant in één zin met de regerend wereldkampioen noemen is nog wat voorbarig, maar het voordeel van twijfel, dat verdient de debutant wel met nul races achter de rug.
0 reacties