Fernando Alonso trekt aanpassingen door FIA aan startvakken in twijfel

Fernando Alonso trekt aanpassingen door FIA aan startvakken in twijfel

door Michael Janiec

Aston Martin-coureur Fernando Alonso verwacht niet dat de aanpassingen die de FIA aan de startvakken heeft gemaakt het zoveel makkelijker maakt om de F1-bolide correct te parkeren vooraf aan de racestart.

Alonso omschrijft probleem met startvakken

Je zou soms denken dat het niet aan de orde is, maar de FIA is zeker vatbaar voor rationele feedback. Het komt niet vaak voor dat bepaalde straffen ongedaan worden middels een protest. Maar nadat Aston Martin protesteerde dat Fernando Alonso geen voordeel pakte, toen één van de pitcrew-leden de auto met de krik aanraakte tijdens de vijf-secondenstraf, verviel de daaropvolgende, erg late straf.

En de FIA ging een stap verder, kijkend naar de huidige dimensies van de startvakken. De F1-coureurs waren het er namelijk met elkaar eens dat de foutmarge met de nieuwe auto’s opvallend klein is geworden.

De startvakken zijn verbreed met 20 centimeter en krijgen in het midden een witte lijn die moet helpen om te voorkomen dat ze teveel afwijken naar een links of rechts bij het positioneren van de auto in het startvak.

Alonso is in dubio of het probleem daarmee direct opgelost is: "Het is moeilijk, en blijkbaar lijkt het dit jaar nog moeilijker, want in twee races twee straffen krijgen is een beetje vreemd", zei Alonso tegen de media toen hem werd gevraagd naar de verwarring na de race", vertelde de Spaanse Aston Martin-coureur in Melbourne.

'20 centimeter helpt, extra lijn in midden niet zoveel'

Het zicht blijft namelijk nog steeds het probleem: "We zijn erg geconcentreerd op de gele lijn om niet te ver naar voren te gaan, dus je nadert de box niet kijkend."

"Je kijkt aan één kant van de cockpit, dus misschien leidt dat een beetje af, maar ik maakte daar een fout, dus we zullen proberen dit weekend meer gefocust te zijn op de box en een eventuele straf te voorkomen", vervolgde Alonso.

De toevoeging van de lijn in het midden klinkt als praktisch, ware het niet dat het insteken van de auto naar het startvlak daar weinig bij gebaat is: "De middenlijn... Ik denk het niet, want je nadert de box zijwaarts kijkend, dus je kijkt niet naar voren, dus dat is de grootste moeilijkheid", reageerde Alonso.

De verbreding kan iets helpen, maar het positioneren blijft ook dan een kwestie: "De 20 centimeter zal helpen denk ik. Er zullen een aantal circuits zijn, misschien Monaco of Imola, waar je sowieso een beetje zijwaarts start, omdat je anders crasht als je rechtuit start."

"Niemand wil een straf krijgen voor de start. Ik denk ook dat de FIA geen problemen wil omdat er geen prestatievoordeel oplevert, zolang je niet verder naar voren staat. Dus hopelijk vermijden we vanaf nu alles. We zullen moeten zien hoe we de straffen en dat soort dingen toepassen in die races", aldus Alonso.

Aston Martin is voorlopig vooral bezig met zichzelf, wetende dat Red Bull Racing bijhouden zelfs lastig gaat als de titelverdedigende constructeur zou stoppen met doorontwikkelen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk