Aston Martin: gat naar Red Bull dichten zelfs lastig als ze stilstaan

Aston Martin: gat naar Red Bull dichten zelfs lastig als ze stilstaan

door Michael Janiec

Hoewel Aston Martin uit de startblokken is gevlogen en de grootste tijdwinst pakte van alle F1-teams bij ingaan van dit seizoen, heerst de instelling dat Red Bull Racing uitdagen teveel van het goede is. Het gat naar Red Bull zou zelfs lastig te dichten zijn als de titelverdedigers stoppen met doorontwikkelen in 2023.

Aston Martin maakt zich niet druk om gat naar Red Bull Racing

Baas én bovenbaas dus. Ondanks dat de AMR23 stabiel oogt en snel is op diverse circuits, blijkt de aerodynamische efficiëntie ervan toch een maat te klein voor de RB19 van Adrian Newey. De auto creëert aanzienlijk meer ‘drag’ - daaraan werken is een intensief proces dat binnen de kaders van het huidige chassis en budgetcap tot veelal kleine, marginale verbeteringen leidt op dat vlak.

"Ik denk dat het heel, heel moeilijk zal zijn om zo'n gat te dichten, zelfs als ze stil zouden staan", vertelde teambaas Mike Krack bij de F1 Nation-podcast.

Toch heerst de instelling bij Aston Martin dat te veel doodstaren naar wat een ander doet weinig zin heeft: "Maar we maken ons niet te druk over dit gat om eerlijk te zijn, we hebben besloten dat we echt naar onszelf moeten kijken en proberen onze auto te verbeteren en dan zien we wel waar we staan."

Geobsedeerd door het gat

De ervaring leert dat teveel bezig zijn met een ander uiteindelijk nagenoeg niets oplevert: "Het was vorig jaar hetzelfde, je raakt geobsedeerd door het gat, dan ben je soms wat dichterbij omdat iemand een probleem heeft, dan ben je de volgende keer weer wat verder weg omdat je er een hebt."

Krack concludeert dat - met of zonder de vergelijking maken - hard eraan trekken eigenlijk de enige weg is: "Dit is dus allemaal heel relatief, je weet de kracht van de ene auto versus de kracht van een andere. Dat is ook de reden waarom ik zeg dat je een paar voorbeelden van verschillende circuits moet nemen om echt te weten waar je staat qua achterstand op de voorligger. Dan maakt het niet uit of het een seconde of een halve is, als je maar hard moet werken om het te dichten", aldus de teambaas van Aston Martin.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk