FIA voert opnieuw maximale tijd in bij ALLE kwalificatieronden

FIA voert opnieuw maximale tijd in bij ALLE kwalificatieronden

door Redactie

In een poging om de veiligheid en orde te handhaven tijdens de kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Japan, heeft FIA Formule 1-racedirecteur Niels Wittich de maximale tijdslimiet voor alle ronden opnieuw ingevoerd. Deze beslissing volgt op recente bezorgdheid over coureurs die aan het einde van hun outlap opeengepakt aanzetten, waardoor rivalen gehinderd zouden kunnen worden.

Tijdens de Grand Prix van Italië in Monza introduceerde Wittich aanvankelijk de maximale rondetijd voor alle ronden in de kwalificatie. De maatregel was bedoeld om gevaarlijke incidenten te voorkomen, omdat coureurs in een treintje terechtkomen voor start-finish. Het bleek succesvol: er werden geen problemen met het hinderen gemeld. Deze praktijk werd echter niet uitgebreid naar de Grand Prix van Singapore.

Tijdens de kwalificatiesessie van de Grand Prix van Singapore vond er aan het einde van Q1 een bijna-ongeluk plaats, terwijl minstens acht coureurs oplijnden tussen bocht 17 en de voorlaatste bocht, waaronder Max Verstappen. Verstappen kreeg te maken met een onderzoek door de stewards, maar werd uiteindelijk vrijgesproken en ontsnapte aan een gridstraf. Tot ongenoegen van Lando Norris van McLaren.

FIA roept maximale tijd kwalificatieronde weer in leven tijdens GP Japan

Voor de Grand Prix van Japan op Suzuka bevestigt Wittich dat de maximale rondetijd voor alle ronden tijdens de kwalificatie gaat gelden. In zijn aantekeningen voor de coureurs verklaarde hij: "Voor een veilig en ordelijk verloop van de sessie, behalve in uitzonderlijke omstandigheden die door de stewards als zodanig worden geaccepteerd, kan elke coureur die de maximale tijd van de tweede safetycar-lijn tot de eerste safetycar-lijn overschrijdt in ELKE ronde tijdens en na het einde van de kwalificatiesessie, inclusief inlaps en outlaps, worden geacht onnodig langzaam te rijden."

Coureurs die zich niet aan deze restrictie houden, riskeren boetes en gridstraffen. Er is echter een clementieregeling als ze kunnen aantonen dat het overschrijden van de tijdslimiet nodig was om rivalen niet te hinderen, zoals het geval was voor Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz Jr. in Monza. Beide coureurs ontsnapten aan straffen, nadat ze waren onderzocht op vermeende overtredingen van de regels.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk