De FIA is van plan om de regels rondom de puntentelling van verkorte races te wijzigen om verwarring, zoals bij de Japanse Grand Prix, te voorkomen in de toekomst. Max Verstappen won toen zijn tweede F1-wereldtitel, maar deed dat onder verwarrende omstandigheden vanwege de manier waarop FIA de punten verdeelde vlak na de race.
FIA gaat regels wijzigen
Max Verstappen pakte zijn tweede wereldtitel tijdens de Japanse Grand Prix, nadat Ferrari-coureur Charles Leclerc een vijf seconden straftijd opgelegd kreeg. Ook werd de race diverse keren stilgelegd door de harde regenval.
Tot het einde van de race, bleef het hierdoor onduidelijk of Verstappen wel genoeg punten had om zich een tweevoudig wereldkampioen te noemen.
Dit kwam, omdat er volgens velen niet genoeg procent van de totale race gereden werd op het verregende Suzuka om de volledige punten uit te mogen delen.
Puntenregeling in de Formule 1
Na de Grand prix in België, terug in 2021, waren er nieuwe regels ingevoerd over de vereiste afstanden die coureurs moeten rijden, deze zouden de verdeling van de punten bepalen.
Als er minder dan 25 procent van de race afgelegd zou worden, krijgt de winnaar zes punten. Voor races tussen de 25 en de 50 procent zou de winnaar 13 punten krijgen en tussen de 50 en de 75 procent zouden 19 punten voor de winnaar betekenen, enzovoort. Mocht er meer dan 75 procent van de raceafstand gereden worden, dan zou de winnaar de volledige punten krijgen.
Tijdens de Grand Prix van Japan werd er 28 ronden gereden, dit was een totaal van 52 procent, dit zou betekenen dat Verstappen maar 19 punten zou krijgen en dus geen wereldtitel zou krijgen tijdens die race.
Toch bleek echter dat uit de formulering van de FIA-regels de punten alleen verminderd worden als de race volledig gestopt werd en niet weer herstart. Hierdoor kreeg Max Verstappen de volledige punten, na een race die bijna drie uur duurde.
Dit zorgde voor veel onrust en gedoe tussen de teams en de FIA.
"Het is al aan het veranderen"
Tijdens het FIA-prijzengala dat volgde, was er ook een ongemakkelijk gesprek over de verwarrende regels, tussen Red Bull-teambaas Christian Horner en FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
"De FIA kreeg de schuld voor de (verwarring rondom) de punten", begint Sulayem - "Maar het was niet de FIA die de regels maakte, het waren de teams die de regels maakten en wij voerden ze uit."
Hoewel het duidelijk is dat de FIA de regels alleen maar kan handhaven zoals die geschreven worden, is wel bekend gemaakt dat voor 2023 er nieuwe regels komen. Dat bevestigde Sulayem uit in een gesprek met Motorsport.com. "Ja, het is aan het veranderen", zei hij toen hem werd gevraagd naar de regels. "Steve, nu de sportief directeur, gaat het verbeteren."
0 reacties