Formule 1 staat aan het begin van een nieuw seizoen, maar een oude discussie duikt weer op: het gebruik van flexibele achtervleugels, oftewel het zogenaamde mini-DRS-effect. Tijdens de testdagen in Bahrein is opnieuw gespeculeerd dat sommige teams de grenzen van de regels opzoeken door de achtervleugel zodanig te laten bewegen dat deze op hoge snelheid minder weerstand biedt.
Op beelden van de testdagen is te zien dat bepaalde achtervleugels op het rechte stuk lijken te flexen en een kleine gleuf creëert in de achtervleugel, wat de luchtweerstand vermindert en de topsnelheid verhoogt. Dit zou teams zoals Ferrari en McLaren een voordeel kunnen geven, iets waar Red Bull’s technisch directeur Pierre Wache openlijk op wees. "Het is nog steeds gaande. Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds spelen met mini-DRS," zei hij.
Wat is het mini-DRS effect?
Vorig jaar kwam McLaren in opspraak toen hun achtervleugel op hoge snelheid een grotere opening creëerde dan toegestaan, wat de weerstand verlaagde en de snelheid op rechte stukken verbeterde. Dit zorgde ervoor dat Oscar Piastri in Azerbeidzjan Charles Leclerc’s Ferrari achter zich kon houden en de overwinning binnenhaalde.
Hoewel de FIA de reglementen heeft aangepast om dit tegen te gaan, lijken teams nog steeds manieren te vinden om de regels te omzeilen. De nieuwe regels bepalen dat de DRS-vleugel slechts twee posities mag hebben – open of gesloten – en dat de overgang niet langer dan 400 milliseconden mag duren. Daarnaast is de toegestane opening verkleind.
Toch blijft er een groot probleem: de FIA kan de bewegingen van de achtervleugel niet tijdens het rijden meten. Hierdoor kunnen teams hun vleugels zo ontwerpen dat ze binnen de statische tests legaal zijn, maar in beweging toch flexibel genoeg zijn om extra snelheid te genereren.
Gaat de FIA ingrijpen?
Op dit moment zijn er geen officiële protesten ingediend. Tijdens testdagen worden auto’s niet grondig gecontroleerd op reglementaire overtredingen, maar de situatie zal hoogstwaarschijnlijk nauwlettend in de gaten worden gehouden tijdens de eerste race in Australië.
Als rivaliserende teams vermoeden dat er opnieuw met flexibele vleugels wordt gespeeld, kunnen ze de FIA vragen om strenger te handhaven. Vorig jaar reageerde de FIA slechts met een informele waarschuwing aan McLaren, zonder echte sancties op te leggen. Dit roept vragen op over hoe effectief de nieuwe regels daadwerkelijk zijn.
F1 blijft dus een kat-en-muisspel tussen teams en de regelgevers, waarbij de slimste ontwerpers altijd manieren vinden om de grenzen van de regelgeving op te zoeken. Het is nu aan de FIA om te bewijzen dat ze deze achterdeur echt kunnen sluiten.
0 reacties