Mercedes-teambaas Toto Wolff en Mercedes-Benz CEO Ola Kallenius hebben allebei intrigerende opmerkingen gemaakt over de mogelijke komst van Max Verstappen naar het fabrieksteam. Beide laten direct dan wel indirect weinig twijfel erover bestaan welke coureur met kop en schouders er bovenuit steekt op hun shortlist.
Ondanks eerdere berichten dat een mega-contract zou klaarliggen, heeft Wolff toegegeven dat er momenteel geen gesprekken plaatsvinden met de Nederlandse coureur. Wolff onderstreept dat het team zich concentreert op het verbeteren van de auto in plaats van het achtervolgen van Verstappen.
Wolff 'niet in gesprek met Max' maar wacht met besluit maken
"Er vinden op dit moment geen gesprekken plaats. Ik denk dat we naar onszelf moeten kijken en naar het verbeteren van de auto", verklaarde de Oostenrijker.
Ondertussen lijkt Carlos Sainz, die kortstondig in verband werd gebracht met Mercedes, te gaan kiezen tussen Williams en Audi (Sauber).
Mercedes-junior Kimi Antonelli is momenteel de favoriet om volgend jaar het stoeltje van Hamilton over te nemen. Of beter gezegd: een langdurige investering met de grootste potentie, dan wel op de langere termijn.
Een alternatief scenario, in geval dat Sainz voor Audi kiest, zou zijn dat de jonge Italiaan minstens een jaar bij Williams ervaring opdoet.
Wolff is in ieder geval behoudend over het maken van een te snelle beslissing: "Er is nog geen beslissing genomen. We willen deze beslissing zo lang mogelijk uitstellen. Want wie weet wat er gebeurt?", aldus de teambaas.
Waar Wolff op doelt en hoe zich dat verhoudt tot Verstappen? Die verklaring ontbreekt. Het feit is wel dat de Zilverpijlen nog altijd terrein goed te maken hebben op de andere fabrieksteams. En dat, terwijl Red Bull juist recentelijk aan voorsprong inboet.
Mercedes CEO: 'Dit is onze kans om Verstappen te strikken'
Verstappen is en blijft eigenlijk de zilveren kogel om de overwinningsdroogte van Mercedes te doorbreken - ongeacht of dat zo vroeg als 2025 of pas in 2026 gebeurt.
De CEO van Mercedes-Benz heeft namelijk laten doorschemeren dat Verstappen in 2026 bij Mercedes ook de voorkeur geniet. In een gesprek met Sky Sports Germany zei Kallenius: "De beste coureur wil de beste auto hebben en dat is onze taak, het beste pakket samenstellen. In 2026 worden de kaarten opnieuw geschud. Een nieuwe orde met nieuwe regels. Dat is ook een kans. Wie weet. Maar ik denk dat Max er goed uit zou zien in het zilver, toch?"
Mercedes heeft bewezen zich te kunnen aanpassen aan nieuwe motorregels, zoals blijkt uit hun dominantie na de introductie van de 1,6-liter V6-systemen in 2014, waarmee ze acht opeenvolgende constructeurskampioenschappen wonnen.
Hoewel ze moeite hadden met de wijziging van de aeroregels in 2022, suggereren recente prestatieverbeteringen dat ze op de goede weg zijn. En er wordt nog steeds gespeculeerd over de mate waarin Red Bull klaar is voor de reglementen van 2026. De kersverse motormaker, ook bekend als Red Bull Powertrains (RBPT), moet zich nog bewijzen in dit domein. Het vertrek van Adrian Newey maakt daarnaast die toekomst evengoed onzeker.
0 reacties