Getergde Sergio Perez vindt antwoorden, maar zal daarom tekort blijven komen

Getergde Sergio Perez vindt antwoorden, maar zal daarom tekort blijven komen

door Michael Janiec

Volgens Sergio Perez is het na het vijftal kwakkelende zaterdagkwalificaties de hoogste tijd om terug te komen. De Mexicaan staat immers nog steeds op de tweede plek en het tempo op zondagen is wel degelijk aanwezig. Maar toch, als wij F1-journalist en paddock-ingewijde Peter Windsor mogen geloven, dan zal de Red Bull-coureur het om een fundamentele reden telkens afleggen tegen Max Verstappen.

Sergio Perez blijft optimistisch en zegt antwoorden te vinden voor gebrek aan prestaties

Na de kwalificatie van de Britse Grand Prix is Sergio Perez weer naarstig op zoek naar antwoorden. Een schamele P16, niets meer in de mars. En ondertussen de vijfde keer dat het fout gaat, waardoor de Mexicaanse Red Bull-coureur evengoed de kans op méér op de zondag verspeelde.

Structureel blijven uitleggen waarom iets niet gelukt is. En dat voor een internationaal miljoenenpubliek. Je zal maar vijf raceweekenden achtereen die schoenen moeten vullen… Naast Max Verstappen nog wel, die alles genadeloos binnenhengelt en op elke fout zal kapitaliseren.

“Niets werkte echt zondag. Ik had een geweldige start, maar toen werd ik van de baan geduwd door Esteban (Ocon) en verloor ik posities bij de start, waardoor het langer duurde voordat ik door het veld kwam. Toen moesten we drie of vier ronden pitten voordat de Safety Car naar buiten kwam, dus dat was een beetje jammer.”

Sergio Perez

Helemaal hopeloos, is het niet. De ellende, zoals de tweede helft van afgelopen F1-races, begint structureel op de zaterdag. En daar valt zeker wat te halen: "Maar ja, ik weet waar het probleem zit en dat is op zaterdag. In de kwalificatie zijn er een paar dingen die we moeten corrigeren, maar het positieve is dat het tempo er is op zondag, aan het eind van de dag, waar de punten worden gegeven", gaat Checo’s uitleg verder.

Het is maar hoe je het bekijkt, toch? Perez ziet nog steeds een halfvol glas: "Ik sta nog steeds tweede in het kampioenschap en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik mijn seizoen kan omdraaien en terug kan komen op het niveau waarop ik zou moeten staan. Ik zit straks alweer in de simulator, we hebben wat ideeën waar we aan moeten werken en ik heb er alle vertrouwen in dat we dat kunnen doorzetten."

Nu de titeldruk (lees: Max Verstappen) aan de horizon is verdwenen, keert de Mexicaanse F1-coureur weer enigszins terug bij zijn innerlijke kracht: "Ik heb de volledige steun van het team, van Helmut, Christian en al mijn engineers. Iedereen in het team weet waartoe ik in staat ben, het is gewoon hoe het soms gaat. Als we ons niet helemaal op ons gemak voelen met de auto, zie je dit soort marges. Het is elke coureur overkomen, maar het gaat erom hoe je deze situaties te boven komt. Het belangrijkste is dat ik mentaal heel sterk ben, ik sta op een heel sterk punt en ik twijfel er niet aan dat ik dit zal overwinnen."

Waarom Perez tekort zal blijven komen tegenover Verstappen

Maar toch… De analyses van Peter Windsor slaan zo vaak de spijker op de kop. De technische know-how, gecombineerd met decennia aan verslaggeving in de sport, biedt waardevolle inzichten. De 71-jarige Australiër, mentaal nog zo fit als een hoentje, geeft zo een unieke kijk op de lijdensweg van Sergio Perez.

Volgens Windsor zit het als volgt: Perez beschikt niet over de fysieke souplesse qua voetwerk in de RB19. De fijnere motoriek en ultieme controle zogezegd. Het komt allemaal wat stijf en houterig over, oppert Windsor. Al helemaal in vergelijking met Max Verstappen, maar ook bijvoorbeeld andere coureurs, waaronder Lando Norris. En op momenten waar dat echt telt, zoals in de opdrogende omstandigheden van de kwalificatie voor de Britse Grand Prix, is het verschil weer eens duidelijk.

De Australische journalist sluit af door te zeggen dat Verstappen afgelopen zondag niet over de ideale afstelling beschikte, maar juist net die paar procent meer reserves had om dat te compenseren. Berekende risico’s, voortgestuwd door die uitzonderlijke wagencontrole. Waar de Nederlander zich ook in onderscheidt volgens Windsor: die wagencontrole proactief inzetten - Max stuurt de auto en niet andersom. De auto reageert op wat Max doet, in plaats van dat Max in reactiemodus corrigeert.

Heeft Peter Windsor een punt?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk