Adrian Newey heeft onthuld dat een tijd geleden een aanbod klaarlag om het ontwerpen in de Formule 1 te verruilen voor ruimtevaarttechniek. Ja, je leeft het goed: de topontwerper van Red Bull Racing werd gevraagd om een ruimteschip te designen.
Newey kreeg aanbod om in de ruimtevaart te werken
In gesprek met de TopGear haalt de CTO van Red Bull herinneringen op aan dat bijzondere telefoontje: "Een Amerikaans bedrijf belde me op, nu ongeveer tien jaar geleden, om te vragen of ik interesse had om bij hen te komen werken aan een ruimteschip", vertelde hij aan TopGear magazine.
Newey geeft toe het aanbod te hebben overwogen - net als F1 is de ruimtevaart immers de zogenaamde ‘bleeding edge’ van technologische innovatie. De echte kick, die krijgt hij desondanks vooral van de koningsklasse: "Het zou fascinerend zijn en de ruimtewedloop in de jaren zestig moet ongelooflijk stimulerend zijn geweest. Maar ik vind autoracen fascinerender. Er is een enorm tempo van ontwikkeling en betrokkenheid in de autosport. Daar hou ik van."
Op de uiteindelijke vraag of hij zich zou wagen aan een baan in de ruimtevaart, antwoordt Newey resoluut: "Gevaarlijk, denk ik. Er is een vereiste dat ze heel terugkomen!"
Over baanbrekende technologie gesproken: de topic van AI komt ter sprake in het interview met Newey. De Artificial general intelligence-technologie (AGI) is sinds de wereldwijde introductie van ChatGPT in zo een stroomversnelling geraakt dat óók de koningsklasse er niet aan zal ontkomen.
'AI is een hulpmiddel, het vervangt de mens niet'
Volgens de topontwerper van Red Bull zal de invloed van AI gaandeweg toenemen in de Formule 1. Helemaal nieuw is die technologie niet voor F1, verzekert hij, verwijzend naar de aanwezigheid van ‘machine learning’: "Op een gegeven moment zal het gebeuren, maar het is veel moeilijker om de tijdlijn te bepalen. AI is een breed modewoord, maar het is eigenlijk een uitbreiding van 'machine learning' met een beetje internet erbij, en dat bestaat al heel lang."
Newey, die bekendstaat om zijn oldschool-benadering, lees: tekeningen en schetsen maken in plaats van CAD gebruiken, ziet de menselijke factor niet snel vervangen worden: "We gebruiken al jaren optimalisers voor stressanalyses, maar de mens blijkt uiteindelijk nog steeds beter te zijn dan de optimalisator. Het is een hulpmiddel, maar het vervangt de mens absoluut niet."
0 reacties