Red Bull Racing-teambaas Christian Horner zegt dat het behoorlijke tempoverschil in het voordeel van Max Verstappen voorkwam dat teamgenoot Sergio Perez de leiding behield op Zandvoort.
Horner ziet hoe Verstappen koppositie heroverde op snelheid in Zandvoort
Verstappen kon direct een gat slaan bij de start van de Nederlandse GP. De lichten waren echter nog geen ronde uit en het begon te regenen. Meerdere coureurs gokten door zo lang mogelijk buiten te blijven op de slicks, met de verwachting dat het snel weer zou opdrogen, maar degenen die als eersten wisselden, waren beduidend sneller op het spekgladde asfalt.
De vanaf P7 gestarte Perez was al na een ronde binnen voor de inters, erfde de leiding en zag hoe Verstappen naar meerdere plekken terugviel na langer doorgereden te zijn.
Even later waren de rollen echter omgedraaid, waarbij Verstappen als eerste naar binnen ging, zo het snelheidsvoordeel op zijn teamgenoot had en de leiding terugpakte.
Volgens Horner is de raceleider als eerste naar binnen halen niet altijd voor de hand liggend: "Als de eerste auto in de trein, met de leider, is het altijd erg moeilijk om die beslissing te nemen als het op het randje is", legde Horner uit over het call om eerst Verstappen naar binnen te halen.
In sommige gevallen komt het aan op de coureur zelf - Horner haalt daarbij de actie van Perez aan vroeg in de race: "Het was Sergio's beslissing om te pitten en dat betaalde zich uit voor hem, want hij was de eerste, zeker van de koplopers, die op de tussenstop sprong."
Verstappen belandde ruim zeven seconden achter Perez na zijn eerste pitstop, maar ging vervolgens als een mes door de boter. Rondenlang glibberen op de slicks werd zo verruild voor een aanzienlijk grotere marge qua grip en Verstappen vond veel snelheid op de groene band.
"De manier waarop hij door het verkeer sneed, was sensationeel", vervolgt Horner.
1-2 niet verliezen bij pitstops prioriteit team - Horner
"Checo had toen het doel om een gat te slaan op de auto's achter hem, maar het tempo van Max toen hij door het veld kwam was zo hoog dat ik denk dat hij op een gegeven moment zeven seconden van hem afsnoepte in drie ronden, en hij kwam heel snel."
De beslissing om Verstappen als eerste naar binnen te halen zou in theorie ook de minste posities gekost hebben. De dreiging van een undercut door Fernando Alonso of Pierre Gasly was namelijk vroeg in de race aanwezig: "Als wij Checo als eerste hadden laten pitten, zouden ze allebei Max hebben ingehaald en we zouden van een netto één-tweetje naar een netto één-viertje zijn gegaan. Dus hebben we Max als eerste gepit met het risico dat hij Checo zou onderbieden, maar dat we als team als eerste en tweede zouden eindigen. Het was dus een no-brainer", aldus Horner.
0 reacties