Formule 1-journalist Mark Hughes heeft zijn mening gegeven over de berichten rond het mogelijke vertrek van Adrian Newey bij Red Bull. Hughes stelt dat Newey's beslissing waarschijnlijk persoonlijk is, gedreven door de aanhoudende controverse rond Christian Horner.
“Het is niet alsof er een lichtschakelaar wordt uitgezet,” schrijft Hughes in zijn column bij The Race. De Brit benadrukt de diepgang van het team en suggereert dat ze de storm op de korte termijn kunnen doorstaan.
'Vertrek Newey persoonlijke kwestie'
De gemotiveerde overgebleven ingenieurs ‘zullen klaar zijn om de wereld te laten zien wat ze in huis hebben’ en hun capaciteiten bewijzen, uit de schaduw van Newey.
Hughes suggereert dat Newey's vertrek niet te wijten zou zijn aan een gebrek aan teammoraal, maar eerder het antwoord op de aanhoudende ontrust bij Red Bull: “Dit is vooral een persoonlijke kwestie gebaseerd op de controverse met Christian Horner.”
De gevolgen op de lange termijn zijn echter zorgwekkend. Volgens Hughes zou het verlies van Newey een ‘grote klap’ betekenen voor de toekomst, omdat de topontwerper ‘het meest waardevolle personeelslid’ van Red Bull is.
En als Newey bij een F1-concurrent gaat werken, verdubbelt de impact.
Risico voor toekomst Red Bull Racing
De ‘instabiele situatie’ is ontstaan door de machtsstrijd binnen Red Bull, Hughes suggereert dat de beslissing van Newey de positie van Horner zou kunnen beïnvloeden: “Het is niet onmogelijk om je een situatie voor te stellen waarin de dreiging van een vertrek van Newey de rol van Horner opnieuw in gevaar brengt.”
De toekomstige leiderschapsstructuur van het team blijft ook onzeker in zijn optiek: “Waar de macht uiteindelijk ligt... is extreem moeilijk aan te geven,” zegt Hughes, die wijst op de complexe eigendomssituatie.
De plannen van Newey, volgens Hughes, ‘zouden heel goed een diepgaand effect kunnen hebben op hoe dat uitpakt’.
Hoewel speculaties suggereren dat Newey bij Ferrari, Aston Martin of Mercedes zou kunnen gaan rijden, vindt Hughes geen bewijs voor dergelijke overeenkomsten: “Er lekt nergens informatie uit dat hij een overeenkomst heeft met een ander team,” verduidelijkt hij.
Met pensioen gaan is ook een mogelijkheid, om juridische geschillen over zijn contract dat in 2025 afloopt te vermijden.
Het F1-bestuursorgaan heeft misschien liever dat Newey bij een rivaliserend team gaat werken voor meer concurrentie, maar Hughes suggereert dat de huidige leider, Stefano Domenicali, minder geneigd is om dergelijke stappen actief te faciliteren dan zijn voorganger, Bernie Ecclestone.
Max Verstappen, de stercoureur van Red Bull, zit er inmiddels tussenin. “Hij (Verstappen) probeert races en titels te winnen,” zegt Hughes.
Het vertrek van Newey kan echter invloed hebben op Verstappens langere aanblijven bij het team. Verstappen volgt Newey niet noodzakelijkerwijs, maar zou wel vraagtekens kunnen zetten bij de langetermijnvooruitzichten van Red Bull, vooral met de aankomende reglementswijzigingen in 2026, concludeert Hughes.
0 reacties