Adrian Newey is op weg naar een voortijdige exit bij Red Bull eind 2024. De grote vraag blijft: waar gaat de meest succesvolle ontwerper van de koningsklasse dan heen? In dit artikel wegen wij de opties af, inclusief de mogelijke voor- en nadelen.
Palmares van Newey
Om maar met de deur in huis te vallen: Newey heeft de teams voor het kiezen. Een nagenoeg vlekkeloze track record, gekroond door de recente resultatenreeks - wie zou deze genie niet in het hart van zijn technische afdeling willen?
Het is eerder de vraag of Newey nog hongerig is op 65-jarige leeftijd. Want wat valt er nog eigenlijk te bewijzen? Geld als motivator dan? Wellicht. Al is een behoorlijke financiële vergoeding mogelijk niet meer dé drijfveer voor de man die zijn schaapjes allang op het droge heeft.
En ja, als iemand al 35 jaar meedraait in de sport. Wat houdt hem nog geboeid?
Aan de andere kant: wellicht wil Newey juist helemaal niet stoppen. Omdat dit is waar hij voor leeft en dat nog jaren wil doen. Het meerderdeel ervan bij Red Bull daarentegen - ook dat heeft zijn verloop.
Ontwerpen met F1 combineren of toch pensioen?
Maar dat de beste man aan iets nieuws toe is, blijkt wel.
Buitenom F1 zijn er meerdere opties, zoals WEC (World Endurance Championship) of gewoon verder met ontwerpen van hypercars (iets dat bij Aston Martin, Ferrari etc. uitstekend kan).
Mocht Newey er toch voor kiezen om in F1 te blijven, dan is een rol bij een fabrieksteam de meest waarschijnlijke keuze, dan wel gecombineerd met het ontwerpen van ‘street legal’ racemonsters. Zijn hart ligt bij het ontwerpen van auto's namelijk, niet enkel F1-auto's.
Aston Martin, Ferrari of toch Mercedes? En laten wij Audi even niet vergeten. Al lijken de eerste twee de meest voor de hand liggende keuzes. Ieder van deze teams kan een behoorlijke zak geld neerleggen voor een door Newey ontworpen auto.
Het zou eventuele kostenplafond-gerelateerde beperkingen omzeilen qua verlonen van de man die onvermijdelijk tot de topverdieners behoort en binnen het relatief beperkte budgetplafond valt.
Aston Martin
Aston Martin, of beter gezegd: Lawrence Stroll, wil Newey maar al te graag bij het fabrieksteam in wording. Een naadlozere transitie naar 2026, dankzij de komst van Newey, die om zijn beurt al enige tijd met Honda samenwerkt - het klinkt als een succesformule volgens onze boeken. Het kunnen samenwerken met Fernando Alonso, nog altijd één van de drie actieve wereldkampioenen op de grid, mag ook gerust genoemd worden.
Ferrari
Ferrari aast al naar verluidt zo een twintig jaar op de diensten van Newey. En het kwam ooit zelfs bijna tot een handtekening. Het rode team, net als Mercedes in zekere mate, geniet als autoproducent van benijdenswaardige aanzien. En kijkend naar de financiële gezondheid: meer dan Aston Martin.
Hoe dan ook, Ferrari heeft die zekere aantrekkingskracht. Het is en blijft een jongensdroom om voor het team te werken, ongetwijfeld ook van Newey. En een carrière succesvol afsluiten bij het historische F1-team, nog altijd actief sinds dat de sport begon, is dé kroon op een al illustere carrière.
Waiting game?
Je zou je kunnen afvragen of Newey om zijn beurt nu gewoon de long game gaat spelen en geduldig kijkt, welk vlees de fabrieksteams in de kuip hebben voor 2026.
Zijn vertrek is nu toch bevestigd en de deur om samenwerkingen te bespreken is daarmee wagenwijd opengezet.
En dan nog een andere factor: Max Verstappen. Zijn vertrek naar Mercedes of Aston Martin voor 2026 is nog steeds niet uitgesloten. Zou Newey rekening willen houden met de plannen van de beste coureur van dit decennium?
0 reacties