Imola van toen tot nu: snelheid, tragedie en traditie

Imola van toen tot nu: snelheid, tragedie en traditie

door Michael Janiec

Ter ere van de naderende Grand Prix van Emilia-Romagna: een recap van alle historische gebeurtenissen rondom het circuit, een geliefde racelocatie die bij fans toch onlosmakelijk bekendstaat als Imola. De zwaarbevochten terugkeer van Imola op de F1-kalender, zo ook het gitzwarte hoofdstuk, komen aan bod.

Imola als motorcircuit: de beginjaren

Verscholen in de glooiende heuvels van Emilia-Romagna, Italië, ligt het Autodromo Enzo e Dino Ferrari - een naam die synoniem staat voor zowel snelheid als een hartverscheurende tragedie in de Formule 1-geschiedenis.

Oorspronkelijk is Imola gebouwd in 1950 voor motorraces, pas in 1963 werd er de eerste Formule 1-race georganiseerd: een race die niet voor het kampioenschap werd meegerekend en werd gewonnen door Lotus-coureur Jim Clark.

De volgende twee decennia bleef Imola voornamelijk in gebruik als een motorcircuit. In 1980 veranderde dat, toen Imola Monza verving als gastheer van de Grand Prix van Italië.

Imola werd omgedoopt tot de Grand Prix van San Marino en kreeg al snel een reputatie voor zijn hoge snelheden en uitdagende lay-out.

Een fanfavoriet zag het licht middels een zinderende combinatie: de lange rechte stukken op Monza bieden de spectaculaire snelheid, terwijl de krappe bochten een uitzonderlijke beheersing van de auto van de coureurs vragen.

Verweven met tragedie

De jaren 80 waren getuige van iconische gevechten op Imola. In 1982 haalde Didier Pironi op controversiële wijze teamgenoot Gilles Villeneuve in voor de overwinning, een zet die de sport diep verdeelde en een voorbode was van toekomstige tragedie.

Ayrton Senna, een internationaal begrip in wording destijds, pakte op Imola zijn eerste poleposition op Imola in 1985.

En je kunt wel raden wat die pole naderhand zo bitterzoet maakt in de boeken.

Negen jaar later stierf de Braziliaanse legende in het harnas op hetzelfde circuit. Een gitzwart weekend voor de semi-moderne F1 met de dood van Roland Ratzenberger bij de kwalificatie en Ayrton Senna zelf tijdens de race.

Deze gebeurtenissen dwongen tot een grote heroverweging van de F1-veiligheidsregels, wat leidde tot belangrijke veranderingen op circuits als Imola, waaronder de toevoeging van chicanes om de snelheid in de beruchte Tamburello-bocht te verlagen.

Imola terug op kalender

Na de tragedie van 1994 werd Imola een tijdje van de F1-kalender geschrapt. Maar na veiligheidsupgrades keerde het in 2000 terug en werd het opnieuw gastheer van de San Marina Grand Prix.

Dit was echter van korte duur. Tot 2006. De verouderde faciliteiten van het circuit raakten uit gratie bij de F1.

Toch was het nog niet over voor Imola in de koningaklasse. Met een hernieuwde focus op klassieke circuits en een complete revisie van de faciliteiten, keerde Imola in 2020 terug op de kalender onder de vlag van de Grand Prix van Emilia-Romagna.

De terugkeer kreeg overweldigende steun van zowel fans als coureurs, een bewijs van het blijvende erfgoed van het historische, evenals klassieke circuit. Ook na de afgelaste editie-2023 is de opkomst naar verwachting relatief groot. Hoewel er nog voor enkele ‘Settore’ tickets beschikbaar zijn, is het meerderdeel uitverkocht.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk