Leclerc in clinch met Ferrari-persofficier: ‘Zeg wat ik wil’

Leclerc in clinch met Ferrari-persofficier: ‘Zeg wat ik wil’

door Michael Janiec

Charles Leclerc ging van hometown hero in Monaco naar een zero in Montreal. Vrij letterlijk. Erger nog: beide Ferrari’s reedden de Canadese F1 Grand Prix niet eens uit en vertrekken met nul punten naar huis.

En de interne wrijving was na de pijnlijke Q2-uitschakeling op zaterdag al voelbaar. De Monegask kreeg een aantal statements mee van zijn perschef, maar had zo zijn eigen ideeën over wat de pers te horen zou krijgen.

In een sport waar elk woord afgewogen moet worden voordat het onder een vergrootglas van de mondiale pers ligt, is het managen van de communicatie (de boodschap) essentieel. Investeerders, sponsoren; allen hebben er een belang bij dat dit zo strak mogelijk gebeurt.

Maar wat als de resultaten op het circuit een behoorlijk ander beeld schetsen? Thema’s als schade beperken, evenals eigen zwakheden niet onnodig benadrukken, komen dan geheid aan bod. Tegelijkertijd betekent het dat er een zekere censuur aan te pas komt. Juist om te voorkomen dat een coureur op een emotioneel moment teveel zegt en daarmee de situatie juist erger maakt.

Zodoende worden F1-coureurs bijgestaan door een persofficier die met een recorder de interviews vergezeld. Deze persofficier geeft voorhand ook standaard antwoorden waar coureurs op kunnen terugvallen bij lastige, dan wel confronterende vragen.

Charles Leclerc oneens met perschef: 'Ik zeg wat ik wil'

Maar voor Charles Leclerc, die in de kwalificatie van de Canadese GP niet verder kwam dan de elfde plek, schoot die proactieve aanpak in het verkeerde keelgat.

De kersverse Monaco GP-winnaar kreeg van zijn perschef een lijstje te zien met de voorgebakken antwoorden op de zaterdag. Leclerc dacht er echter het zijne van en zei doodleuk: ‘Ik ga zeggen wat ik wil zeggen.’

De camera van het Franse Canal+ draaide toen al en legde deze kortstondige aanvaring vast.

Waar Leclerc precies op doelde, is enigszins gissen. Een van zijn verklaringen na de dramatische kwalificatie was als volgt: "Gewoon traag, traag de hele dag. Soortgelijke problemen als vanmorgen, ik had een soort sensorprobleem, wat erg vervelend was. Het management van de sessie was ook niet het beste, denk ik. Al met al was het een zware sessie. Ik zou zeggen dat het grootste probleem het tempo is, we zijn op dit moment zo langzaam in het droge, we begrijpen het niet. Het is een beetje vreemd om na een heel goed weekend in Monaco qua tempo hier achteraan te komen. We zullen het onderzoeken."

Leclerc maakt zich zorgen over motorproblemen

Na de race, die Leclerc niet wist te finishen vanwege een motorprobleem, vertelde Leclerc nog het volgende aan het Italiaanse Sky: “Het feit dat we vaak van motor moeten wisselen is geen goed teken. Maar we moeten het probleem van vandaag analyseren, want ik weet niet precies wat er aan de hand was. Ik was een seconde langzamer op het rechte stuk, iedereen haalde me in. Ik wist toen al dat mijn race voorbij was. Het was een moeilijke race."

Ferrari zou recent naar verluidt recent juist wat terrein hebben gewonnen met het finetunen van de motor. Het ‘clippen’ van de motor bij hoge toeren en in de hogere versnellingen werd volgens ingewijden daarmee aangepakt. Voor zover was dat echter niet terug te zien in Montreal.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk