McLaren hoeft achtervleugel niet aan te passen volgens Norris: "We benutten de limieten niet eens volledig"

McLaren hoeft achtervleugel niet aan te passen volgens Norris: "We benutten de limieten niet eens volledig"

door Resham Ajodhia

Na de Grand Prix van Australië heeft de FIA de regels omtrent flexibele achtervleugels aangescherpt. Dit moest een einde maken aan het zogeheten 'mini-DRS'-effect, waarbij rijwind door een kleine opening in de vleugel stroomt en zo de luchtweerstand verlaagt. Volgens concurrent Red Bull had met name McLaren hier voordeel van, maar Lando Norris ontkent dat zijn team iets illegaals heeft gedaan.

Geen aanpassingen nodig

Vanaf de Grand Prix van China wordt de doorbuiging van de achtervleugel verder beperkt, van 2 millimeter naar slechts 0,5 millimeter, met een tijdelijke tolerantie van 0,25 millimeter. Teams die gebruikmaakten van flexibele aerodynamica moeten hun ontwerpen dus mogelijk aanpassen. Norris benadrukt echter dat McLaren hier niets aan hoeft te veranderen.

"Nee, wij hoeven helemaal niets aan te passen," zei Norris in Shanghai. "Onze auto is prima. Sterker nog, waarschijnlijk is onze achtervleugel té goed en benutten we de limieten niet eens volledig. Als deze technische richtlijn vorige week al gold, dan hadden we nog steeds geen problemen gehad. Dus het lijkt erop dat deze regelwijziging niet tegen ons is gericht."

Met deze uitspraak veegt Norris de suggestie van tafel dat McLaren een oneerlijk voordeel had. Dit onderstreept ook het zelfvertrouwen binnen het team, dat met een ijzersterke auto aan het seizoen is begonnen.

Rust bewaren in de titelstrijd

Na zijn dominante overwinning in Melbourne wordt Norris nu gezien als een serieuze titelkandidaat. Hij leidt het kampioenschap en is bezig aan zijn beste seizoensstart ooit. Toch blijft hij nuchter en benadrukt hij dat hij zich nog niet bezighoudt met de WK-stand.

"De stand maakt voor mij geen verschil in mijn aanpak," zei Norris. "Mensen moeten een beetje kalmeren. Ik blijf gefocust, net zoals ik afgelopen weekend was. Pas halverwege het seizoen ga ik naar de WK-stand kijken."

De Grand Prix van China belooft opnieuw een spannend gevecht te worden. De race start zondag om 08:00 uur Nederlandse tijd.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk