‘Mercedes telkens rivalen daarin stap voor geweest, mogelijk ook in 2026’

‘Mercedes telkens rivalen daarin stap voor geweest, mogelijk ook in 2026’

door Michael Janiec

Williams-coureur Alexander Albon heeft recent een meerjarig contract bij het F1-team getekend dat hem door de grote regelwijzigingen van 2026 in de Formule 1 loodst. Volgens de Thai-Brit is de doorlopende samenwerking met motorleverancier Mercedes één van de motivatoren geweest om bij te tekenen.

Een doorslaggevende factor in Albon's beslissing is zijn vertrouwen in het vermogen van Mercedes om in 2026 een dominante krachtbron te leveren, vergelijkbaar met hun succes aan het begin van het hybride tijdperk in 2014: “Mercedes lijkt keer op keer een stap voor te zijn op hun rivalen als het aankomt op deze veranderingen in de regelgeving.”

Mercedes 'veiligere gok' om motoren te leveren vanaf 2026

Hoewel Williams de uitdagingen erkent om terug te keren naar de voorkant van de grid, ziet Albon de reglementen voor 2026 als een keerpunt: “Ik weet dat dit jaar niet gemakkelijk voor ons zal zijn, ik weet dat volgend jaar een stap beter zal zijn, maar het zal geen wondermiddel zijn en wanneer de regelgeving verandert, dan pluk je pas echt de vruchten van je harde werk”, aldus Albon.

Het optimisme van Albon is geworteld in de door Mercedes bewezen staat van dienst als het gaat om het anticiperen van veranderingen in de regelgeving op motorisch vlak. De Williams-coureur erkent dat andere teams veel zullen investeren in hun nieuwe krachtbronnen, maar ziet Mercedes als de ‘veilige gok’ om een competitief pakket te leveren.

De reglementen voor 2026 brengen sterk herziene power unit-ontwerpen. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van volledig synthetische (CO2-neutrale) brandstoffen. Deze zullen de helft van het vermogen leveren, terwijl de andere helft van het vermogen elektrisch wordt.

De MGU-H, die in het huidige hybride tijdperk verantwoordelijk was voor het terugwinnen van (elektrische) energie middels de uitlaatgassen, zal verdwijnen om de hoge kosten ervan te drukken.

Albon gelooft dat Williams in 2026, zelfs als het team nog steeds verder aan het bouwen is, over een ‘zeer sterke power unit’ zal beschikken. Dit vertrouwen, in combinatie met de langetermijnvisie van het team onder James Vowles, heeft de beslissing van Albon om bij Williams te blijven kracht bijgezet.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk