De 2023 F1 Grand Prix van Monaco is de geschiedenisboeken ingegaan met Max Verstappen als de onbetwiste winnaar. De Red Bull-coureur domineerde het weekend en kwam bovendrijven in verraderlijke omstandigheden, maar hoe verliep dat destijds?
Eerste pole op Monaco
Verstappen toonde zijn kwaliteiten op het onvergeeflijk krappe stratencircuit van Monaco door poleposition te pakken. Hierbij bleef hij Fernando Alonso 0.084s voor.
Er was echter controverse die de opgave van Verstappen in de race enigszins vergemakkelijkte: Charles Leclerc kreeg een gridstraf van drie plaatsen voor het hinderen van Lando Norris tijdens de kwalificatie. De Monegask, die daardoor vanaf P6 startte, zag zijn kans op een thuiszege daardoor slinken.
Late regen zorgt voor chaos
Verstappen maakte een nette start vanaf pole en behield zijn voorsprong op Fernando Alonso, die voor harde banden had gekozen in tegenstelling tot de mediums van Verstappen.
De race verliep daarna zoals je van Monaco zou verwachten: een strategisch steekspel van pitstops en weinig echte inhaalacties. Echter, met nog iets meer dan tien ronden te gaan, gingen de hemelsluizen open en brak er een plotselinge stortbui los.
Deze regenbui veroorzaakte een reeks pitstops, waarbij de coureurs naar wets overschakelden. De chaos werd nog groter toen sommige coureurs, zoals Verstappen, ervoor kozen om een cruciale extra ronde op slicks te blijven rijden, in de hoop dat de regen zou afnemen.
Deze gok betaalde uit voor Verstappen: de regen trok inderdaad weg, waardoor hij zijn voorsprong aanzienlijk kon vergroten.
Het drama aan het einde van de race hield aan. Toen de baan opdroogde, kozen de coureurs weer voor slicks. Maar op de nog vochtige baan kregen verschillende coureurs, waaronder Verstappens teamgenoot Sergio Perez, te maken met incidenten.
'Prins en koning' van Monaco
Uiteindelijk kon Verstappen zijn voorsprong aan kon vergroten en naar een dominante overwinning cruisen, met meer dan 27 seconden voorsprong op Fernando Alonso in de Aston Martin.
Verstappens overwinning in Monaco was een masterclass in het nemen van berekende risico's en racecraft. Zijn beslissing om tijdens de regenbui op slicks te blijven rijden, bleek de winnende strategie te zijn en toonde zijn uitzonderlijke inzicht in de raceomstandigheden.
Het zou één van de uitblinkers zijn in de reeks van maar liefst tien overwinningen op een rij in dat jaar: het record dat lang in handen was van Sebastian Vettel (9) kwam zo in handen van zijn ‘opvolger’ bij Red Bull.
0 reacties