Red Bull Racing technisch directeur Adrian Newey is tevreden over de ingeslagen richting bij het doorontwikkelen van de RB20. De Brit vertelt bij Sky Sports over zijn bevindingen na het introduceren van de eerste reeks updates voor de F1-bolide van Max Verstappen en Sergio Perez.
Na de zogenaamde knik in de kabel - de Australische Grand Prix waarin het dominante Red Bull even de weg leek kwijt te zijn - is de formatie terug bij de oude vorm. In de praktijk betekent dat nóg een overwinning voor Max Verstappen op Suzuka, evenals een verdienstelijke tweede plek voor tweede coureur Sergio Perez.
Het updatepakket van Red Bull Racing voor Japanse Grand Prix
Red Bull arriveerde op de ‘thuisbasis’ van motorleverancier Honda met de volgende reeks aan updates:
- Herziene koelinlaat: Dit was de belangrijkste update. Ze introduceerden een extra inlaat in de bovenste voorhoek van de sidepod met een kanaal dat overgaat in de sidepod zelf. Dit is bedoeld om de koeling efficiënter te maken.
- Wijzigingen aan de bodem: De onderkant van de carrosserie werd herzien, met wijzigingen in de geometrie van de hekken, vloerranden en vloerromp. Deze update is gericht op een betere luchtstroom onder de auto om meer downforce te genereren.
- Nieuwe diffuser: Een nieuwe diffuser met een grotere expansiesnelheid werd geïntroduceerd om samen te werken met de herziene vloer voor betere algehele aerodynamische prestaties.
Er werd ook gesproken over kleinere, aerodynamischere remleidingen voor de voorrem die speciaal naar Japan zijn gebracht.
Newey ziet deze updates in de praktijk werken, al gelooft de CTO van Red Bull Racing dat het team ook zonder de updates in Japan gewonnen zou hebben.
Reactie Newey op volgende slag in 'evolutie' RB20
"We weten welke prestaties het theoretisch opleverde. Voor zover we kunnen zien aan de druksensoren en de load cells, leverde het wat de bevindingen uit de windtunnel beloofden.Het was een kleine stap vooruit. Ik denk dat het dit weekend sowieso goed zou zijn gegaan. We weten allemaal dat het krapper gaat worden, dus we blijven gewoon pushen."
Geen wereldschokkend nieuws: het is in de lijn met verwachtingen. Red Bull borduurt namelijk nog steeds voort op de solide basis die met de RB18 gelegd werd in 2022: "De aerodynamische principes die je nu op de auto van dit jaar ziet in vergelijking met vorig jaar, zijn een route die we al sinds begin 2022 volgen. Het is gewoon een extremere versie of route op dezelfde weg."
Newey benadrukt tenslotte dat dit succes niet enkel aan hemzelf te danken is: "Het is eerlijk gezegd een verdienste van alle jongens in de fabriek. We hebben een geweldig team van ingenieurs. Dat slaat over op de hele organisatie. Hun enthousiasme, gedrevenheid en creativiteit is wat je hier voor je ziet. De architectuur van de auto is erg gelijk gebleven, een derde generatie sinds 2022", aldus Newey.
0 reacties