In het verleden behaalde resultaten… De bekende gezegde geldt net zo goed in de Formule 1. Ondanks dat Red Bull Racing gedurende de dominante jaren met Sebastian Vettel er warmpjes bijzat met de Renault-motoren achterin, viel de samenwerking daarna uit elkaar. Chief Technical Officer Adrian Newey blikt terug op het stuklopen van de samenwerking en legt uit waarom de relatie met Renault destijds ontspoorde.
Newey legt uit waar de samenwerking met Renault stukliep
Renault voorzag Red Bull Racing meer dan tien jaar van een motor (2007 tot en met 2018). Daartussen bevonden zich de hoogjaren. Zo won de samenwerking in essentie vier rijderstitels en vier constructeurstitels van 2010 tot en met 2013.
In de jaren daarna? Een ander beeld. Newey verklaart daarover het volgende: “We konden het goed vinden met de ingenieurs van Renault (in die succesvolle periode red.)”, opent Newey bij de Talking Bull-podcast.
De synergie zogezegd - evenals de welwillendheid om RBR te accommoderen - die was destijds erg hoog vanuit Renault: “We hadden wellicht niet de krachtigste V8-motoren, maar het was een op maat gemaakt product voor onze auto. Een aantal eisen van ons, zoals de manier waarop wij de uitlaat wilden gebruiken - ze gingen destijds voor ons tot het gaatje om het maximale uit de motor te halen”, gaat de beroemde techneut verder.
Maar Renault vergaloppeerde zich. Hun visie voor de toekomst kon zich niet meten met die van bijvoorbeeld Mercedes. Dat team begon al veel eerder aan het ontwerpen van de hybride-motor die zo de doorslag gaf in de periode daarna. “Renault wist de nieuwe reglementen niet zo goed te interpreteren als Mercedes. We keken direct tegen een grote achterstand aan”, vertelt de Brit.
Het keerpunt in het partnerschap
“In het eerste jaar (2014 red.) accepteer je zoiets, iedereen maakt fouten. Je kunt met nieuwe reglementen de plank misslaan en dat is wat er gebeurde. Er werden vervolgens allerlei beloftes gemaakt over 2015. Die motor leek echter zelfs slechter, wat zorge voor veel ongeloof”, legt Newey uit.
De bereidheid vanuit Renault om het samen alsnog te bolwerken nam af. Intussen was het team druk bezig met het op poten zetten van een eigen fabrieksteam.
Het pijnlijke besef - dat er niet veel meer inzat samen - volgde uiteindelijk: “We geloofden niet meer dat ze de wil hadden om het op te lossen. Een best wel deprimerend besef. Je ziet dan in dat je hooguit sporadisch een overwinning pakt als je het spectaculair goed doet. Maar een titel winnen? Dat was voor ons een zekere reset”, aldus Newey.
0 reacties