Genie van details: Newey doet ‘ongeziene tweaks’ aan RB20 uit de doeken

Genie van details: Newey doet ‘ongeziene tweaks’ aan RB20 uit de doeken

door Michael Janiec

Adrian Newey van Red Bull heeft opnieuw verrast door te onthullen dat het geheim van de dominantie van het team in het begin van 2024 niet zit in de dramatische veranderingen in het ontwerp van de auto, maar in subtielere aanpassingen.

Max Verstappen heeft tot nu toe twee uit twee Grands Prix gewonnen en teamgenoot Sergio Perez volgt op de tweede plaats. Terwijl velen verwachtten dat Red Bull hun RB19-ontwerp zou verfijnen, koos Newey voor een radicaler aerodynamisch ontwerp voor de RB20.

Dit ontwerp, met een low-rake concept dat lijkt op de 2023 auto van Mercedes, wat leidde tot vergelijkingen en discussies.

'Aero niet meest bepalende aanpassingen'

Newey benadrukt echter dat het de ‘onzichtbare aanpassingen’ zijn die het grootste verschil in prestaties hebben gemaakt. De techneut verwijst naar de algehele evolutie van het ontwerp.

"Iedereen concentreerde zich op de drastische aero-veranderingen. Maar dat waren niet de meest impactvolle aanpassingen."

Adrian Newey bij F1 Nation Podcast

In de wereld van Formule 1 waar de zogenaamde ‘gains’ vaak een optelsom zijn van vele kleine, marginale verbeteringen, blijft Newey de toonaangevende ontwerper. De holistische aanpak van Newey, waarbij de complete auto constant aan hevige ‘scrutineering’ wordt onderworpen, telt op én door.

Omdat wat voorheen werkte zo blijft evolueren in het nieuwe ontwerp. En met de buitengewoon succesvolle basis, waar Red Bull sinds 2022 op bouwt, kan het team inmiddels ook de favoriet gezien worden voor 2025.

"De basisstructuur van de RB20 is eigenlijk een verfijnde versie van de RB18. We hebben de lay-out van de ophanging, versnellingsbak en behuizing behouden - het is de derde evolutie van dat oorspronkelijke ontwerp. De zichtbare veranderingen springen wel in het oog, maar leveren minder prestatiewinst op dan de subtielere aanpassingen die de meesten niet hebben opgemerkt."

Newey over subtiele verbeteringen aan RB20

Straatcircuits met maximale downforce nog steeds zwakte

Newey liet ook doorschemeren dat hij een zwak punt van de 2023 RB19 wilde aanpakken: "We streefden naar een auto die zich goed aanpast aan alle circuits. Vorig jaar hadden we moeite op stratencircuits met maximale downforce, met name in Singapore. We presteerden daar ondermaats en podiumplaatsen waren zeker haalbaar met een betere uitvoering. Deze circuits zijn nog steeds onze potentiële zwakke plekken, maar zolang we niet rampzalig presteren, kan het genoeg zijn."

De volgende beproeving voor de nieuwste bolide van Newey volgt bij de Grand Prix van Australië op 24 maart. Hou er rekening mee dat de sessies en race voor heel vroeg zullen beginnen vanwege het tijdsverschil met Melbourne.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk