De technisch directeur van Red Bull Racing, Adrian Newey, onthult hoe het zogenaamde “porpoising” fenomeen een cruciale rol heeft gespeeld in het succes van Red Bull de afgelopen twee jaar.
Porpoising was een verschijnsel in de Formule 1 wat vooral tijdens het F1-seizoen van 2022 te aanschouwen was. De geïntroduceerde technisch reglementen voor het bovengenoemde Formule 1 seizoen, hadden veel effect op de vloer van de auto. Het gevolg was dat veel F1-teams te maken kregen met auto’s die erg veel stuiterde over het circuit, het zogenaamde “porpoising”.
Om de vloer te laten werken zoals bedoeld, moest de auto zo laag mogelijk liggen. Het probleem is echter dat als de auto te laag komt te liggen, hij kan afslaan of downforce kan verliezen. Het gevolg is dat de auto omhoog en omlaag veert, wat leidt tot stuiterende F1-auto's.
Adrian Newey: de perfecte man voor het probleem
Vooral het team van Mercedes en Ferrari hadden moeite om het stuiteren hun auto’s onder controle te krijgen. Red Bull was één van de weinige teams die er minimaal door gehinderd werd. Dit allemaal door één man, Adrian Newey.
Newey bleek uiteindelijk de perfecte man te zijn voor het probleem. De Brit heeft nota bene grondeffecten gestudeerd aan de University of Southampton Highfield Campus. Daarnaast heeft de Red Bull-medewerker ook in IndyCar gewerkt, waar de aerodynamica van de auto centraal staat. Al deze ervaringen, hebben hem geholpen het grootste probleem van F1 2022 op te lossen.
Newey: ‘dat deden wij juist’
Newey was te gast bij de officiële F1-podcast, Beyond the Grid. De Brit verklaarde daar wat Red Bull deed om het bovenstaande probleem op te lossen.
"Wij slaagden erin om de basis goed te krijgen, en dat gaf ons een goed ontwikkelingsplatform. We hadden een beetje last van porpoising aan het begin van dat jaar, maar lang niet zo erg als veel andere teams. Het duurde dan ook niet lang voordat we het hadden opgelost. Met de eerste upgrade die we hadden voor de race in Bahrein, werd het stuiteren veel minder dan het was voor de meeste andere teams. Het betekende dat we niet veel van onze ontwikkelingsenergie hoefden te steken in het fixen van het stuiteren, zoals Ferrari en Mercedes deden. We konden ons meer richten op het verbeteren van de auto voor de toekomst. Dat heeft ons een grote voorsprong gegeven.
0 reacties