Zoals Niki Lauda in een niet zo ver verleden geregeld zijn: ‘het zijn de tegenslagen waarvan je het meeste leert’. En voor Mercedes is dat hét credo sinds vorig jaar. Of beter gezegd: een uitweg zien te vinden uit het doolhof tijdens een tijdperk in de koningsklasse, waarin het ontwikkelingsbudget zwaarder weegt dan ooit is geen gemakkelijke opgave.
Mercedes bekijkt alle mogelijkheden bij ontwerpen W15
Mercedes-teambaas Toto Wolff blijft desondanks optimistisch. De progressie, eigenlijk pas echt ingeluid sinds dat Mercedes eerder in het huidige F1-seizoen van het size-zero sidepod concept afstapte, is gestaag, maar merkbaar.
De Zilverpijlen kunnen vertrouwen tanken uit het racetempo op de zondagen, waarmee inmiddels de P2 in het constructeurskampioenschap vasthouden een realistische target is. De schaamte is er ook enigszins af, sinds dat Aston Martin op de zondagen structureel wordt verslagen. Mercedes bekleedt halverwege het seizoen de tweede plek met een voorsprong van 39 punten op het ambitieuze klantenteam.
Maar het roer drastisch omgooien, dan wel binnen de ontwikkelingsperiode van één seizoen, is uit den boze anno 2023. De basis, beter bekend als het chassis van de W14, kan bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk veranderd worden als voorheen vanwege het budgetplafond.
Mede daarom moet men op kortere termijn schikken en stap voor stap de vergaarde data samenvoegen. Zodoende is het bouwpakket in wording, de W15, nog verre van definitief: "Ik denk dat we veel veranderingen nodig hebben in 2024, en de richting waarin ons team zich ontwikkelt is echt heel interessant", legt Toto Wolff uit.
"We zien mogelijkheden en we gaan niets uit de weg. We laten geen middel onbeproefd en kijken naar elk concept dat we bij andere auto's hebben gezien. Of het krachtig is of niet, en of het nuttig is voor ons, zonder ons te laten afleiden van de manier, waarop we werken en de manier waarop we analyseren. We gaan het goed doen."
Van koude kermis thuiskomen door RB19 ondanks pole Hamilton
De Oostenrijker verklaart dat het eerdere sidepod-ontwerp erg afhankelijke was van de minimale rijhoogte. De aanhoudende problematiek rondom porpoising zorgde ervoor dat het potentieel van die benadering grotendeels onbenut bleef.
De nadruk in de toekomst zou liggen in het creëren van een opvolger, die vergeeflijker is als het aankomt op de afstelling optimaliseren.
En dat 2023 nog steeds vallen en opstaan betekent, weet Wolff ook, die het boetekleed aantrekt, nadat Lewis Hamilton tijdens de GP van Hongarije terugviel van pole en vierde finishte: "Als je een auto voor je hebt die 38 seconden voor ligt [op Hamilton] en daar waarschijnlijk een lange tijd voor reed, dan is dat een bittere realiteit", aldus de Mercedes-teambaas.
0 reacties