Robert Doornbos heeft een opvallend inkijkje gegeven in de sfeer bij Aston Martin tijdens het raceweekend in Saoedi-Arabië. In het Ziggo Sport Race Café De Stamtafel vertelde hij over de gespannen gezichten in de paddock, met name rond teameigenaar Lawrence Stroll en topontwerper Adrian Newey. Volgens Doornbos rommelt het achter de schermen bij het Britse team, dat ondanks grootse ambities worstelt met de prestaties én de onderlinge verstandhouding.
Grootse plannen, tegenvallende resultaten
Aston Martin is al enige tijd bezig met een groots project richting het Formule 1-seizoen van 2026. Met een samenwerking met Honda, een hypermoderne fabriek, en de veelbesproken komst van aerodynamicagrootmeester Adrian Newey, leek het team zich klaar te stomen voor de toekomst. Maar de realiteit in het huidige seizoen is pijnlijk: slechts tien punten in de eerste races en een teleurstellende zevende plek in het constructeurskampioenschap. Daarmee bungelt Aston Martin achter teams als Haas en Williams.
Spanningen voelbaar in de paddock
Doornbos merkte tijdens zijn paddockbezoek dat de stemming bij het team ver onder het vriespunt ligt. “In het begin van de paddock is het gezellig, maar aan de andere kant hangt er een grimmige sfeer. Lawrence Stroll kwam binnen met een flinke dosis frustratie. Je kon het aan alles zien,” aldus Doornbos. “Hij loopt daar met een soort donderwolk boven zijn hoofd. En wat ik hoor: hij is woest op Newey.”
Newey wil zich pas in 2026 bemoeien
De reden? Newey, zo stelt Doornbos, zou zich volledig distantiëren van de huidige 2025-auto. Zijn focus ligt op 2026, wanneer de nieuwe motorreglementen ingaan. Maar voor Stroll, die naar verluidt al 33 miljoen per jaar overmaakt naar Newey, is dat moeilijk te verteren. “Lawrence wil nú resultaten zien, niet pas over anderhalf jaar. Hij verwacht dat Newey ook nú meehelpt, zeker gezien zijn salaris.”
Daar komt bij dat zowel Fernando Alonso als Lance Stroll worstelen met de huidige bolide. “Alonso kan helemaal niets met deze auto, en Lance verdwijnt bijna standaard in Q1,” aldus Doornbos. “Als je dan ook nog geruchten hoort over een mogelijke overname door het Public Investment Fund, of zelfs over Max Verstappen naar Aston Martin, dan moet je je afvragen: is dit echt het juiste moment?”
0 reacties