De Grand Prix van Japan leverde Max Verstappen opnieuw een overwinning op, maar de race zelf riep veel kritiek op. Fernando Alonso vergeleek het verloop met een ‘optocht zoals in Monaco’. Pirelli en de Formule 1-organisatie trekken daar nu lessen uit. Vanaf de komende races wordt het bandenbeleid aangepast om meer spanning en inhaalmogelijkheden te creëren. Pirelli bevestigt dat er vanaf Miami en Imola zachtere bandencompounds worden ingezet dan aanvankelijk gepland. De opvallendste wijziging: in Imola maken de C6-banden hun onverwacht vroege debuut. Deze ultrazachte banden zijn ontwikkeld voor stratencircuits met weinig grip, maar worden nu ingezet om ook op traditionele circuits meer bandenslijtage én daarmee strategische variatie te forceren.
Bandenwissel als gamechanger
Deze beslissing kan grote gevolgen hebben voor de krachtsverhoudingen in het kampioenschap. McLaren staat bekend om hun uitstekende bandenmanagement, terwijl Red Bull juist worstelt op dat vlak. De RB21 is razendsnel over één ronde, maar verliest snelheid over langere stints – zeker als er strategisch moet worden gemanoeuvreerd met slijtagegevoelige compounds.
Analist Michael Schmidt stelt dat dit nieuws McLaren in de kaart speelt. Zeker nu er races aankomen waar zachtere banden en hogere slijtage het verschil kunnen maken, zoals Bahrein en later Imola. Inhalen wordt eenvoudiger, en het kwalificatieresultaat minder doorslaggevend – een extra voordeel voor McLaren, dat juist in de races sterker is.
McLaren: sterke auto, zwakke keuzes?
Schmidt was ook kritisch op McLaren’s aanpak in Japan. Volgens hem had Oscar Piastri de snelheid om Verstappen onder druk te zetten, maar hield het team vast aan teamorde en gelijke behandeling van de coureurs. Een gemiste kans, aldus de journalist: "Piastri zat dichter op Norris dan Norris op Verstappen, en had een poging mogen wagen."
Als McLaren intern scherpere keuzes maakt én Pirelli's bandeningreep goed uitpakt, kunnen ze dit seizoen echt het gevecht aangaan met Verstappen. Maar dan moet het team niet alleen vertrouwen op hun auto, maar ook durven gokken op het juiste moment.
Red Bull moet reageren
Voor Red Bull is de boodschap duidelijk: het bandenmanagement moet snel beter. Als het experiment van Pirelli met zachtere compounds slaagt, wordt dit beleid waarschijnlijk uitgerold over het hele seizoen. In dat geval moet Red Bull hun achilleshiel aanpakken, anders dreigt Verstappen in het kampioenschap onder druk te komen staan.
De komende races – met Bahrein als zware test – zullen cruciaal zijn. Daar ligt de nadruk op achterbanden en tractie, iets waar Red Bull vorig jaar al problemen kende.
0 reacties