Pirelli komt in 2024 met een vernieuwing in de banden, de door F1 gebruikte bandenwarmers zouden namelijk verboden worden. George Russell was erg bezorgd over deze vernieuwing, aangezien die nieuwe Pirelli-banden dit jaar al getest worden. In Barcelona was er al een kleine test. Bij de Britse GP op Silverstone zullen de banden ook in een racescenario getest worden, maar volgens Russell zou dat te vroeg zijn.
Nieuwe banden zijn geschikt!
Hoewel Barcelona een goed F1-circuit is om te meten hoe goed de banden zijn, is George Russell van mening dat de omstandigheden niet representatief zijn om te ervaren wat F1-coureurs volgend raceseizoen het hele jaar zouden ervaren.
Pirelli-ingenieur Simone Berra zei dat de Italiaanse bandenproducent zelf geen enkel probleem had met de nieuwe raceband en dat de coureurs hun rijstijl zouden moeten aanpassen.
"ln termen van veiligheid zie ik in de gegevens geen specifiek risico. Je moet je rijstijl in de eerste ronde zeker aanpassen", vertelde hij aan de media. Coureurs zullen hun rijstijl moeten aanpassen, zelfs om de band te beschermen, want je kunt korreligheid genereren als je te veel pusht in de eerste bochten en de band niet op temperatuur is. Ik respecteer de mening van de coureurs, dat is zeker. Maar ik denk dat er duidelijk verschillen zullen zijn met de oude producten en al het bandenmanagement."
Berra legt banden uit
George Russell was niet de enige coureur die enige zorgen had over de nieuwe band, ook teamgenoot Lewis Hamilton uitte zijn zorgen. Hamilton noemde de overstap "gevaarlijk". Maar volgens Pirelli zijn de banden geschikt.
"We zijn van mening dat de banden geschikt zijn voor wedstrijden, anders zouden ze niet ter evaluatie worden ingediend", legt Berra uit.
"Onder koude omstandigheden kan het natuurlijk lastiger zijn om de banden op temperatuur te krijgen, maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van het eerste deel van de ronde doen."
De gegevens van de test suggereren dat het mogelijk is om de vernieuwde Pirelli-banden op te warmen in de eerste sector, daar zou de band dezelfde temperatuur bereiken als dat hij normaal zou doen met gebruik van dekens. "De eerste sectoren zien we veel meer verschil in vergelijking met andere sectoren, omdat sector twee en sector drie al in lijn zijn met de rondetijden met gebruik van dekens. Het is gewoon een kwestie van de eerste paar bochten goed managen en voorzichtig zijn," aldus de techneut van Pirelli.
0 reacties