Mocht Carlos Sainz niet verlengen bij het F1-team van Ferrari na het seizoen van 2024, dan staat de volgende coureur alvast op de shortlist van de Italianen om hem te vervangen: Williams-rijder Alex Albon zou de voorkeur van het historische team genieten als een langer verblijf van de Spanjaard niet kan worden zekergesteld.
De ingrediënten van een silly season in F1
Dat het Formule 1-seizoen van 2024 aangevangen wordt met precies dezelfde samenstelling van coureurs, als het voorgaande jaar, is zeldzaam. De rijdersmarkt van de koningsklasse staat immers bekend als behoorlijk dynamisch.
In aanloop naar 2023 werden fans nog getrakteerd op een knotsgekke stoelendans. Het vertrek van Sebastian Vettel bij Aston Martin zette een kettingreactie in werking. De Duitser maakte namelijk plaats voor Fernando Alonso, die onbereid was om te schikken voor een eenjarige verlenging bij het Franse fabrieksteam van Alpine.
Zijn vervanger bij Renault (Alpine), Oscar Piastri, werd (zonder diens goedkeuring) plots aangekondigd voor 2023.
Of toch niet… Piastri, wiens aflopende voorcontract niet zo waterdicht bleek, had andere plannen: een debuut bij McLaren.
De Australiër kon het dan ook via die weg proberen bij McLaren, naast Lando Norris en in plaats van landgenoot Daniel Ricciardo.
Ricciardo keerde zodoende terug naar Red Bull Racing, terwijl Alpine het met de restjes moest stellen in de vorm van de van AlphaTauri overgewaaide Pierre Gasly.
Het lege zitje bij het tweede team van Red Bull ging daardoor (kortstondig) naar Nyck de Vries, totdat Ricciardo hem na tien races verving.
De bovengenoemde kettingreactie onderstreept hoe snel de silly season in een stroomversnelling geraakt als een topcoureur vertrekt. Niet enkel opende het de deur voor Alonso om het elders te proberen. Het destijds aangekondigde vertrek van de viervoudig wereldkampioen werkte eigenlijk als een katalysator voor de algehele contractonderhandelingen.
Ferrari wil Sainz behouden, maar heeft ook alternatief
Formule 1-teams zijn desondanks gebaat bij continuïteit, zowel qua coureurs als het personeel. Haarfijn op elkaar afgestemd raken - de synergie als het ware - in een zeer dynamische werkomgeving - het heeft zo zijn voordelen. Een benadering waar Red Bull Racing het al jarenlang bij zweert.
Terug naar het onderwerp van dit bericht: de beoogde vervanger van Carlos Sainz. Het is geen geheim dat tweevoudig Grand Prix-winnaar Sainz het ondergeschoven kindje is van de Tifosi. Want hoewel de recente resultaten is het voordeel van Sainz spreken, zo won hij als enige buitenom Red Bull Racing een Grand Prix in 2023, blijft Charles Leclerc nog altijd de posterboy van Ferrari. Een in Italië zeer populaire rijder die ook nog uit eigen stal (opleidingsprogramma) komt.
Ferrari zou desondanks nog langer een beroep willen doen op de diensten van de Spanjaard. Maar als het niet lukt om Sainz bij te laten tekenen na 2024, dan is Alex Albon het alternatief. Sainz wil er namelijk nog minstens twee jaar aan breien.
ESPN meldde laatst dat Albon, ondanks de wens om Williams terug naar de top te helpen, alvast rondkijkt voor alternatieven. Twee niet benoemde teams toonden interesse in diensten van de Thai-Brit vorig jaar, kopt het medium.
Het zou allicht voorbarig zijn om Sainz nu alvast te linken aan een overstap naar Audi. Dat helemaal uitsluiten echter? Welneen. Carlos Sainz Sr. heeft immers een behoorlijke connectie met het Duitse automerk. Zijn zoon kan uitstekende zaken doen - zo ook voor zijn positie binnen het team - door vroeg het ambitieuze project op sleeptouw te nemen. Het project met Sauber, waarbij Audi vanaf 2026 als fabrieksteam in F1 deelneemt, is echter nog mijlenver verwijderd van enige successen in de sport.
Hoe dan ook: veel hangt af van hoeveel potentie Ferrari eerst nog in 2024 laat zien. Als het team eindelijk weer in staat is om vooraan mee te vechten, dan hoeft Sainz niet elders te kijken. Zijn prestaties in 2023 hebben bewezen dat hij zich kan meten met Leclerc als de kansen zich voordoen.
0 reacties