Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft tekst en uitleg gegeven over de te gebruiken motoren vanaf 2026. Hetgeen wat de Brit optekent, geeft minder de indruk dat er ook een dikke Honda-stempel op die motor gedrukt wordt. Red Bull wil het bovenal zelfstandiger aanpakken. Waarom? Behoud van volledige controle over de motorafdeling is het gunstigste uitgangspunt.
Het schaakbord van Formule 1
Het plan om zelf motoren te produceren staat nog steeds. Een waar Red Bull Racing noodgedwongen het alternatief in zocht, toen Honda in 2020 sporadisch afzwaaide. De stekker werd niet direct uit het project en daarmee de samenwerking getrokken, maar het bleek een wake up-call voor Red Bull.
De fabriek is gebouwd, de werknemers zijn aangetrokken en het prototype staat al. Red Bull Powertrains is een feit.
Honda, dat recent terugkeerde als de officiële motorpartner van Red Bull tot en met 2025, zint op een leveranciersrol vanaf 2026. Maar of die óók van de grond komt zonder Red Bull Racing?
Lastig. Idealiter zou een motorleverancier minstens twee teams voorzien. Zeker als het gaat om een geheel nieuwe motor.
Dr. Helmut Marko gaf aan dat Honda niet hoeft te rekenen op een overname van AlphaTauri in de toekomst, precies om die reden.
De opties zijn daardoor beperkter voor de Japanners. Voorlopig dan. Het is bovenal de vraag hoeveel motorleveranciers erbij komen vanaf 2026. Of juist vertrekken. Hoe dan ook: 2026 lijkt nog ver weg, maar het manoeuvreren naar macht gaat onvermoeid door. Ook bij Red Bull Racing.
Van tien naar twaalf teams gaan, zou dan sportief balans kunnen bieden: zes motorleveranciers, met ieder twee teams om te voorzien: een fabrieksteam en een klantenteam. Maar ja, toekomstmuziek. En dan nóg de vraag of teams dat willen.
Horner wil niet dat Red Bull Racing afhankelijk is van Honda
Maar goed, voor nu lijken de verhoudingen tussen Red Bull Racing en Honda behoorlijk bekoeld. De toekomst voorbij 2026 samen is verder weg dan voorheen. Horner meldt in gesprek met RacingNews365 het volgende erover: “We bekeken de mogelijkheden na 2025, maar we willen nog steeds alles onder één dak houden”, opent de teambaas.
“We hebben geïnvesteerd en zijn committed om RBPT in te richten. De specialisten zijn aangetrokken en we bewandelen de route van zelfstandig motorfabrikant.”
Dit zelfstandige pad is evengoed wat een zekerdere toekomst biedt: “Het is voor ons echt de juiste call geweest met oog op lange termijn. We willen de touwtjes zelf in handen nemen. We zijn dan niet afhankelijk van een andere partij die opeens kan besluiten om ermee te stoppen”, aldus Horner.
0 reacties