Red Bull is niet blij met de aankomede regels van de FIA rondom Flexi-vleugels

Red Bull is niet blij met de aankomede regels van de FIA rondom Flexi-vleugels

door Rik Blokland

Afgelopen week heeft FIA een nieuwe Technical Directive uitgebracht. Vanaf de Grand Prix van Spanje in 2025 zal er strenger gecontroleerd worden op flexibele voorvleugels, iets wat ze eerst juist iet zouden doen. Het is een keuze waarmee teams, waaronder Red Bull, niet blij mee zijn.

Mag het nu wel óf niet? 

In 2024 is het al vaak onderwerp van gesprek geweest, de doorbuigende voorvleugels. Deze waren een slim trucje van de teams. Op lage snelheid staan de vleugels hoger waarmee ze meer downforce opleveren in de bochten en op het rechte stuk worden ze door de elasticiteit en de grote krachten die er dan op komen naar beneden gedrukt, dit zorgt weer voor minder drag en dus een hogere snelheid op het rechte stuk

Het is een slimme en effectieve oplossing. Alleen het is niet helemaal ín de geest van de reglementen. Het voornaamste probleem voor de FIA is dat het moeilijk te controleren is. De teams maken de vleugels zo dat ze wel door de statische tests komen van de FIA, maar dat ze toch doorbuigen als ze in beweging zijn. Om dit tegen te gaan ging de FIA met camera's werken om de vleugels zo te controleren.

Toen dit werd ingesteld gingen ze er bij Ferrari al vanuit dat de vleugels verboden zouden worden, maar tot de verbazing van Fred Vasseur werden de vleugels toch goedgekeurd en moest Ferrari een achterstand inhalen.

Nu is bij Red Bull juist het tegenovergestelde gaande als toendertijd bij Ferrari. Aangezien het leek dat de flexi-vleugels gebruikt mochten worden, waren ze druk bezig om deze in het nieuwe seizoen ook te introduceren. Nu is daar echter de nieuwe Technical Directive van de FIA. Daarin geven zij aan dat zij, vanaf de Spaanse Grand Prix, meer op de flexi-vleugels gaan letten en dat de flexibiliteit van de vleugels verminderd moet worden.

Bij Red Bull zijn ze niet blij met deze keuze. Zij waren een van de teams die het meest aandrongen op strengere regels voor de voorvleugels in 2024 en zij kregen toen niet het gelijk van de FIA. Inmiddels zijn ze dus druk bezig om ook vergelijkbare vleugels te ontwikkelen waar ze al veel tijd en geld in hebben gestoken, met de nieuwe regels van de FIA heeft Red Bull deze tijd en moeite dus voor niks in het ontwikkelen van deze vleugels gestoken. Geld dat, in een tijd met de budgetcap, waardevoller is dan ooit voor de teams.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk