Terwijl Adrian Newey recentelijk zijn zorgen uitsprak - of de RB20 niet té conservatief is ontwikkeld - onthulde Red Bull-teambaas Christian Horner bij de lancering van de 2024-bolide juist dat er volop geïnnoveerd is met het verbeterde ontwerp.
Red Bull zou in aanloop naar 2024 opnieuw voor een dilemma hebben gestaan. Het team begon in 2022 knallend aan de nieuwe aerodynamische reglementen. Omdat die basis al vroeg effectief bleek, besloot het team om sindsdien niet zogenaamd ieder jaar het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Dit biedt concurrenten tegelijkertijd de kans om mee te kijken en ervan te leren, waardoor het voordeel gaandeweg teniet gedaan zou worden.
'RB20 is geen conservatieve evolutie op voorganger'
Maar als wij de opmerkingen van Horner bij de lancering van de RB20 mogen geloven, dan is de nieuwe bolide verre van een conservatieve evolutie: "Ik denk dat er ook een aantal geweldige innovaties in de auto zitten die de komende weken ongetwijfeld onder de loep zullen worden genomen," vertelde Horner aan de media.
"Het team is heel creatief geweest en dat zie je terug in sommige oplossingen die ze hebben bedacht. Het is geen conservatieve evolutie, er zit veel innovatie in deze auto."
Of de correlatie - van simulator naar circuit - het effect van deze innovaties bevestigt, is nog de vraag. Horner heeft er alle vertrouwen in dat de ingeslagen richting juist is geweest: "Het is duidelijk dat de auto er op bepaalde vlakken heel anders uitziet dan vorig jaar. Alleen de stopwatch zal het uitwijzen, maar in de virtuele wereld zouden we het ontwerp niet hebben vastgelegd als we niet het gevoel hadden dat het beter was", aldus de teambaas van Red Bull Racing.
Intussen is de RB20 aan de wereld getoond. De nieuwe Red Bull-bolide van Max Verstappen zal alweer over minder dan een week de nodige testkilometers afleggen in Bahrein. Bekijk hier alvast wat er op het programma staat tijdens de bijhorende wintertest in aanloop naar de Grand Prix van Bahrein op zondag 3 maart 2024.
0 reacties