Red Bull Racing staat voor grootste uitdaging met ontwikkelen eigen motor

Red Bull Racing staat voor grootste uitdaging met ontwikkelen eigen motor

door Michael Janiec

Een team dat ooit scheef aangekeken werd, omdat het vooral bekendstond vanwege het mierzoete energiedrankje: Red Bull Racing is van ver gekomen. Na het strikken van Honda als belangrijke motorpartner - het riedeltje ‘winnen in F1 doe je enkel als fabrieksteam’ geldt nog steeds - bevindt het team zich op een pionieerskoers. Een eigen motorafdeling is uit de grond gestampt, met als doel om zelf de motoren te produceren vanaf 2026. Maar hoe moeilijk is die opgave?

Red Bull Racing gaat met eigen motor de strijd aan met grote jongens

Of wij Red Bull Racing vanaf 2026 volledig zelfstandig de motor zien bouwen? Met Honda in het achterhoofd is het onwaarschijnlijk. Maar toch. De intentie met het starten van eerste prototype 2026-motor - Red Bull benadert het project met een dialoog waarin zelfstandigheid voorop komt. Dat is de reden dat de samenwerking met Porsche geen toekomst had. Red Bull wil de touwtjes stevig in hand houden bij de bouw van de motor.

Pierre Wache, technisch directeur van het team, licht de sluier enigszins op in opzicht van de uitdaging van een eigen motor bouwen: "Van wat ik zie - het ligt buiten mijn gebied, om eerlijk te zijn, mijn concentratie ligt momenteel meer op het huidige kampioenschap - is het duidelijk een enorme uitdaging. Zelfs meer, als je vanaf nul begint, zoals zij doen," zei Wache tegen de officiële F1-website.

Integratie van motor en chasis essentieel voor Red Bull Racing

Het project is inmiddels op stoom, maar de weg is nog lang: "Alles begint op zijn plek te vallen, je ziet het gebouw dat ze hebben neergezet, het aantal dyno's (testbanken red.), het aantal mensen dat ze nu hebben. Op dit gebied is de leercurve erg steil, maar de doorlooptijd voor onderdelen is erg lang. Dan moeten ze proberen om degenen met meer ervaring - zoals bij een huidige motorleverancier - in te halen en hen te verslaan.”

De integratie van chassis en motor is één van de grootste voordelen die het project belooft. Iets wat met Honda al aardig lukte, maar niet onder één dak, zoals Red Bull met ‘Red Bull Power Trains’ (RBPT) beoogt: "Het is een enorme uitdaging. Ik denk dat het ze gaat lukken; van wat ik zie; het verlangen en de motivatie, de kwaliteit van de mensen die we in ons team hebben... Ik denk dat het er goed uitziet” , concludeert Wache.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk