Helmut Marko heeft zijn licht laten schijnen op de straf die Red Bull Racing opgelegd heeft gekregen van de FIA. Met name de 10 procent vermindering in windtunnel- en CFD-uren hakt erin. De Oostenrijker denkt echter dat zijn team die straf kan incasseren en toch competitief blijft in 2023.
Helmut Marko optimistisch ondanks verlies windtunnel uren
Marko, net als Christian Horner, ziet weinig brood in de zaak verder escaleren. En eerlijk: langdurige onrust over die kwestie - dat is het laatste wat het team nodig heeft na het fiasco waarbij die informatie over de overschrijdingen lekte.
"We hadden in beroep kunnen gaan, maar dan had het maanden kunnen duren voordat er een beslissing was", vertelde Marko in gesprek met de Duitse tak van Sky Sport. "De straf is zwaar, maar het is op de rand van wat we denken dat we nog steeds competitief kunnen zijn, ondanks die beperking in windtunneluren", vervolgde Marko.
Het team zou al jaren werken met een verouderde windtunnel, waardoor het verlies aan uren niet het einde van de wereld lijkt: "Onze windtunnel stamt uit de naoorlogse periode, uit de tijd van de Koude Oorlog. Daardoor kost het sowieso veel tijd om hem op de juiste werktemperatuur te krijgen."
"Onze windtunnel is absoluut niet state of the art, daarom bouwen we ook een compleet nieuwe windtunnel op onze campus."
Marko vertelt dat Red Bull Racing het risico inziet, maar vooral ook bereid is om de uitdaging aan te gaan, die de door de straf ontstane handicap met zich meebrengt: "Maar dit alles betekent dat er in de windtunnel geen ruimte is voor verkeerde inschattingen. Alles wat we in de windtunnel stoppen, moet er meteen ook echt werken. Maar dat werkt eigenlijk ongelooflijk motiverend voor onze mensen om ondanks die handicap voluit te gaan. Maar we kunnen ons geen fouten veroorloven."
0 reacties