Een lastige start op het nog gladde asfalt van Marina Bay. Lando Norris weet wel gelijk de snelheid te vinden en leidt de eerste trainingssessie stelselmatig. Een minder vlekkeloos begin voor Red Bull Racing dit weekend daarentegen, Max Verstappen en Sergio Perez blijken nog zoekende qua afstelling. Veelal op de hardste band. De sessie wordt afgesloten met de Ferrari-coureurs bovenaan. Lees hier de samenvatting terug met hoogtepunten uit vrije training 1 van F1 Grand Prix van Singapore 2023.
Samenvatting F1 VT1 Singapore GP 2023: glibberen op het asfalt
De zon zakt in Singapore en de eerste motoren rijden brullend (brommend?) de garages uit. De eerste vrije training is officieel van start.
Een 1:40.337s voor Fernando Alonso, de Spanjaard heeft er inmiddels 20.000 ronden in de Formule 1 opzitten. Vlekkeloos is deze zoveelste ronde niet. Het rubber moet nog gelegd en Alonso is genoodzaakt om de uitbrekende Aston Martin-bolide te corrigeren bij uitbreken. Niets aan de hand dan een uitstapje over de uitloopstrook.
Lando Norris noteert een 1:37:895s en is daarmee voorlopig snelste voor Pierre Gasly evenals Max Verstappen. Een voorbode voor de snelheid van McLaren dit weekend? Laten wij het hopen. Voorlopig is de Brit onderweg op de mediums, terwijl de vaste gasten in de voorhoede juist aftrappen op de hards.
Verstappen klaagt dat hij moeite heeft met overstuur, terwijl Norris aanscherpt naar een 1:35. 782s. Ook Sergio Perez neemt een kerb mee om de auto op te vangen.
Ferrari weet vroeg in deze eerste vrije training de snelheid te vinden, beide coureurs gaan rapper op de hards dan Norris op de mediums. Kortstondig. Norris nestelt zich tussen beide.
En dan Verstappen. De Nederlander moet 0.099s voorlopig toegeven op de tijd van Charles Leclerc (1:35.683s) en staat vierde. De hoge overstuur houdt aan, ook bij het uitkomen van de bocht.
Red Bull Racing gestaag uit startblokken
Halverwege de sessie is het beeld als volgt: terwijl de tijden structureel verbeteren, zakken de Red Bulls enigszins terug. Norris daarentegen leidt nog steeds.
Geen man overboord, maar Red Bull is opvallend langzaam voor hun doen. Is het de technical directive die ze weerhoudt? Of juist de update die op de RB19 geïnstalleerd is? Gissen voor nu.
Gele vlag in sector 2. Een crash? Nee, weer een hagedis - het ontgaat Max weer niet... hij rijdt er bijna overheen en grapt over de boordradio: 'Daar is er weer één! Gelukkig een kleinere', klinkt het.
Inmiddels is nagenoeg iedereen overgeschakeld naar de zachtste, rode banden. Het is een verbetering voor Red Bull: Verstappen bekleedt P2 (+0.126s).
Leclerc leidt met nog een kwartier te gaan. Ook de Mercedessen doen het goed op de rode wangen en betreden de top-vijf (P4 en P5).
Norris komt nog steeds prima mee op de softs met de derde tijd.
Wederom gele vlag in de tweede sector. En ook dit keer een hagedis... Of beter gezegd: een varaan. Mogelijk dezelfde, maar dan een paar bochten verderop.
De top-tien bevindt zich inmiddels binnen een seconde met nog tien minuten te gaan.
Verstappen gelooft het wel op de kwalificatieband en laat de oude set hards er weer onder zetten: daar zit blijkbaar het meeste werk voor nu.
De Ferrari's voeren de tijdlijst aan in de slotminuten van VT1. Een 1:33.350s. Sainz zit dichtbij (0.078s).
Velen zijn overgeschakeld naar langere runs en verdere verbeteringen blijven uit. Met representatievere omstandigheden zal de tweede vrije training ongetwijfeld een beter beeld verschaffen van de ware rangorde.
0 reacties