Van een nieuwe rangorde kunnen wij nog niet spreken, maar na de eerste vrije training op Imola eindigt voor de verandering met een Mercedes bovenaan. Mercedes, maar ook Ferrari, is overtuigend uit de startblokken gekomen, terwijl Red Bull en McLaren een meer aftastende indruk gaven en minder tijd wisten te vinden. Lees hier de samenvatting terug.
Samenvatting F1 VT1 GP Imola: Mercedes direct op tempo
Het eerste deel, tot de rode vlag die Alex Albon veroorzaakte, stond voornamelijk in het teken van Mercedes. George Russell kwam op de mediums vrij direct aan verbeteringen die hem bovenaan de tijdlijst hielden. Beide Ferrari's, ook voorzien van uitgebreide updates, gaven een minder solide indruk in dat eerste half uur.
De P6 voor Carlos Sainz en P7 van Charles Leclerc is zo vroeg nog geen reden tot paniek. Evenmin is bekend met hoeveel brandstof iedere coureur rijdt.
Albon komt halverwege stil te staan, de Thai-Brit verliest vermogen en veroorzaakt zo de rode vlag.
Even later, als de baan weer is vrijgegeven, bewijzen Leclerc en Sainz dat Ferrari nog voldoende in het vat heeft: P1 en P2, zo een 0.300s los van de Mercedessen.
Totdat Russell weer sneller gaat.
Dat is dan ook het thema, nadat de wagen van Albon weggetakeld is en de sessie wordt hervat. De limiet wordt ook veelvuldig opgezocht, zoals de beelden hieronder bewijzen.
De rondetijden zakken naarmate er meer rubber op het asfalt ligt en de softs zijn in deze omstandigheden de banden bij uitstek.
Red Bull kent stroeve start
De Red Bulls, teruggezakt naar P7 en P8, houden zich voor het overgrote deel van de sessie koest en komen pas in het laatste kwartier weer naar buiten.
Beide verbeteren vervolgens, maar komen nog zo een kwart seconde tekort op de 1:16.990s van Leclerc. Het probleem? Verstappen klaagt over de boordradio dat de auto zou uitbodemen, waardoor het insturen niet te doen is. Even later verremt hij zich en gaat via de uitloopstrook rechtdoor bij de chicane.
De oplossingen voor dit (porpoising) probleem zullen tot de tweede training moeten wachten, de met zo een acht minuten ingekorte sessie zit erop en Charles Leclerc blijft George Russell voor.
0 reacties