Max Verstappen van Red Bull Racing geeft een rommelige indruk bij de enige vrije training van de Miami GP, maar weet zich op het allerlaatste moment bovenaan de tijdlijst te melden. Charles Leclerc maakt aan begin een dure fout die hem de hele sessie kost. Lees hier de samenvatting van de eerste (enige) vrije training vooraf een het sprint weekend van de Formule 1 Grand Prix van Miami.
VT1 Miami GP 2024: Leclerc dwarsboomt letterlijk begin weekend
Welcome to Miami, waar elke minuut vanaf de eerste meters dubbel en dwars telt. Ook dit raceweekend een sprint weekend, kortom: op vrijdag één uur training, sprint kwalificatie, de dag erop de sprintrace en kwalificatie... en op zondag nog wel vanouds de race.
180 minuten aan testen wordt hier dus beperkt tot een derde ervan. De hoogste prioriteit daarbij ongetwijfeld: geen schade veroorzaken. Risicomanagement, met bij slagen het vooruitzicht dat veel duidelijker wordt en de data de overhand krijgt. Mits je de kilometers maakt dus...
De sessie op het semi-permanente straatcircuit is nog geen vijf minuten bezig en Charles Leclerc maakt een hachelijke uitglijder. De SF-24 spint elegant binnen de lijntjes, maar Leclerc kan vervolgens niet zijn auto rechtzetten. Sterker nog: de F1-coureur van Ferrari komt dwars vast te staan op de smalle baan en veroorzaakt een kleine file en een rode vlag.
En Leclerc, waarvan de auto in een rap tempo heter wordt, moet eieren voor zijn geld kiezen en stapt uit... De Monegask raakt zo zeer kostbare tijd kwijt - zijn sessie zit erop, die auto is namelijk niet meer op tijd terug.
47 minuten resteert en de klok tikt nog altijd door. Max Verstappen is de snelste coureur voor zover die ronde representatief is.
Rood opgeheven en 46 minuten te gaan. De problemen van Ferrari kosten alle teams zodoende grofweg een minuut of tien als je alle in- en outlaps meerekent...
Verstappen, in tegenstelling tot zijn teamgenoot, wacht het vervolgens even af. De kracht van synergie tussen beide auto's in zo een korte trainingstijd is niet te onderschatten. De grote vraag blijft dit weekend evengoed: hoe de RB20 voor de rubber zorgt in deze snikhete omstandigheden.
Terwijl Verstappen op weg is naar zijn volgende 'snelle' ronde, noteert Perez een 1:29.632s - de snelste tijd met de twee Mercedessen op drie a vijf tiende erachter.
Verstappen is naar zijn eerste keer aanzetten niet echt met de snelste ronde bezig maar een langere stint. De levensloop van de band in kaart brengen over meerdere rondes is leidend nu. Maar eerst wordt wel de limiet opgezocht.
20 minuten te gaan: Sainz snelste op hards (1:29.331s)
Carlos Sainz laat zich gelden op het inmiddels redelijk gerubberde asfalt. Volgens de laatste geruchten zou de Spanjaard dan toch op weg zijn naar het project van Audi. Deze tijd, 0.164s sneller dan Lando Norris, geeft qua zelfvertrouwen wel die indruk. Of heeft Ferrari gewoon een snelle auto dit weekend?
Het zal geenszins als een overwinning voelen op de softs, maar Pierre Gasly gaat dan toch naar de snelste tijd: 1.29.175s. Kortom: er zit nog meer in het vat. George Russell bevestigt het met een 1:28.910s en is nipt sneller dan Sainz (+0.069s).
Terugkomend op de vraag hoe het de RB20 vergaat op het snikhete asfalt: het kwik is gestegen naar 54 asfalttemperatuur en Verstappen klaagt dat de banden zowat wegsmelten.
En de softs dan? Over een ronde - een 1:28.868 - qua snelheid dik in orde. Perez leidt daarmee in de laatste minuten de trainingssessie, terwijl Verstappen op zijn rode setje begint aan te zetten. Verstappen wint zo een 0,6s in de eerste twee sectoren, maar maakt een fout bij een exit en verliest enige tijd. Desondanks is het snel genoeg: 1:28.595s. Russell, die sneller op weg lijkt dan de Nederlander, maakt ook fouten en moet twee tiende toegeven op de Nederlander.
Zo eindigt de sessie met Verstappen als snelste, met daarachter Piastri en Sainz. P4: Russell, P5 Stroll, P6: Perez, P7: Hamilton, P8: Tsunoda, P9: Ocon, P10: Gasly.
0 reacties