Ferrari en met name Charles Leclerc blijven de favorieten voor pole op deze zaterdag met een klinkende derde vrije training achter de kiezen en wederom de snelste tijd. Max Verstappen heeft om zijn beurt ook een stap kunnen zetten sinds vrijdag, maar verwacht zich op glad ijs te moeten begeven om zijn ontketende Monaco 'achterbuur' van de pole te weerhouden.
VT3 Monaco Grand Prix 2024: geleidelijk opbouwen
Ideale omstandigheden bij de start van de derde training: het is heel zonnig en de asfalttemperatuur is ruim 45 graden. Als oververhitten te managen is, dan zou dit in principe extra grip kunnen bieden richting de kwalificatie.
Kevin Magnussen opent met een 1:14.6s, nog ver verwijderd van de snelste tijd van gisteren (1:11.2s).
Lewis Hamilton weet daar zo een drie tiende onder te duiken vervolgens.
Het duurt dan even eer iedereen op gang is. Echter heeft Bottas een contact met de muur dat dusdanig hard is, dat zijn linkerwiel niet meer wil meesturen. De Fin blokkeert de baan.
Hamilton zit er net achter en kan vanwege de hoek, waarmee hij de blinde (voorlaatste) bocht instuurt, niet erlangs door de Sauber op de racelijn. Gelukkig kan de gestrande F1-bolide snel naar achteren gezet worden door de marshals en gaat er weinig tijd verloren door de ontstane rode vlag.
Het is aanpoten voor sommigen vervolgens. Zo heeft Magnussen een uitstapje, net als Hamilton. De uitloopstrook voorkomt erger.
Daarna lijkt iedereen prioriteit te leggen bij de softs.
En wederom is Charles Leclerc als een raket bezig zodra. In ieder geval in vergelijking met de Nederlander. Ruim vier tiende scheidt het duo in het voordeel van de Ferrari-coureur bij de allereerste keer aanzetten.
Hoeveel brandstof? En hoeveel power geeft de motor? Dat is gissen. Als zullen de kwalificatie simulaties snel moeten volgen, want dat is waar je naartoe bouwt vandaag.
Leclerc is bij het ingaan van het tweede halfuur nog altijd de snelste man. Hoewel ook Verstappen dan aan verbeteringen toekomt, moet hij nog steeds drie tiende toegeven op de 1:12.082s van de Ferrari. Verstappen is daarmee wel goed voor de derde tijd. En het bemoedigende: het ziet er wat stabieler uit dan op de vrijdag, waarop de Nederlander op een messnede leek te rijden.
Maar het blijft onverminderd het feest van Charles Leclerc. Leclerc is zo een zes tiende sneller dan zijn teamgenoot en je zou gek zijn als je hem niet als de favoriet aanwijst vandaag voor pole.
In het slotdeel is de 1:11.369 van Leclerc ook niet iets waar andere teams enigszins van in de buurt kunnen komen. Het is alsof iedereen wel verbeteringen weet te vinden, maar Leclerc dat veel sneller en veel beter doet. Zoals iemand eerder opmerkte dit weekend: Leclerc doet wat Verstappen normaliter elk weekend voor elkaar krijgt. Met overmacht het programma afwerken en geen kruimel laten liggen in het trainingsprogramma.
Verstappen verbetert dan wel marginaal en gaat naar P2: +0.589s. En toch is opgeven nog steeds geen optie: Verstappen pakt paars in de eerste sector, verliest wat tijd in de tweede en komt dichter bij aan Leclerc: +0.197s. Die sector blijft ook pijn doen in de derde en laatste. Verstappen meldt intussen met een cynische toon: 'Als ik nog meer van zulke rondjes doe, eindig ik in de (*&% muur.'
Het gat is niet zo schrikwekkend en mogelijk kunnen wij ons opmaken voor een heel spannende kwalificatie, maar de blijvende indruk overheerst toch: Leclerc is en blijft favoriet. Of kan Verstappen wellicht toch iets uit de hoge hoed toveren?
0 reacties